Identiteitscrisis

Ha dank u Patsy voor dit blogpostje, ik heb meteen inspiratie! 🙂

Dus ik werd geboren in het gezegende jaar 1971. Mijn ouders hadden enkele dagen voor mijn komst een héle mooie naam gevonden. Op 5 mei liet ik mijn eerste schreeuw en werd de drukker verwittigd. Op de geboortekaartjes werd ik aangekondigd als ‘Bieke‘. Toen mijn papa enkele dagen later uitgefeest was en naar de ambtenaar van de burgelijke stand trok om daar fier als een gieter zijn dochter aan te geven stootte hij een klein probleem. de ambtenaar bekeek de naam en zei ‘sorry meneer maar dat is geen geldige naam’ (maar dan in het plat gents) . En zo trok mijn papa met deze blijde boodschap en hangende pootjes terug naar de kraamkliniek alwaar mijn ma hoogstwaarschijnlijk in een franse colère schoot omdat hij zich zo laten doen had. Maar bon, een nieuwe naam werd gekozen met de hulp van een tante en een voornamenboekje. Vader terug naar de ambtenaar en kijk met ‘Birgit‘ kon ze wel genoegen nemen.

Maar ondertussen was het kwaad geschied en het geboortekaartje op de post. Dus de volledige familie, vrienden, kenissen van mijn ouders, de kleuter-basisschool en het lager middelbaar was ik Bieke. Of Bie voor enkele tantes die ‘ke’ te kinderachtig vonden worden.

Toen ik me ging inschrijven in het hoger middelbaar en mijn namenkwestie daar opperde kreeg ik onmiddellijk een njet. De officiele naam wordt gebruikt. Get used to it. Dus plots werd ik Birgit. Wiehoew. Ook voor de rest van m’n schoolcarrière hield ik Birgit aan en ja ook toen ik professioneel actief werd, eigenlijk dé moment om weer te switchen zoudt ge denken. Maar neen. Iets hield mij tegen. Allé iemand! Die andere ‘bieke’, geweetwel Bieke Crucke van de dagschotels en Markske. Yep I hate De kampioenen! Op het toppunt van hun populariteit op het moment dat ik begon te werken dus bleef ik schonekes Birgit.

Een jaar of 6 geleden werd ik internet-actief op fora. Op zappy bv. en in een paar yahoogroepen. En koos ik voor een nickname, zoals dat toen – en nu nog soms – ging. Ik koos gewoon voor de eerste letter van mijn 2 namen, hà slim gezien hé van mij! ‘‘ werd het dus. Yep Tot bleek dat 1 van die groepen toch wel meer werd dan een chatgroepke. En ik zowaar live begon af te spreken met die dames. En er vriendschappen gesmeed werden. En één van die dames de meter van mijn dochter werd.

En zo komt het dus dat ik afgelopen zondag op Maren haar verjaardagsfeestje naar 3 verschillende namen moest luisteren. Mijn ouders zeggen Bieke, de mémé en pépé ken ik sinds mijn 20e ongeveer dus die zeggen Birgit en de meter die zegt Bé.

En om alles nog ingewikkelder te maken mijn broer zegt meestal ‘zusje’ en de kindjes dus ‘mama’.

ik luister naar alles :-). Ha!

Voilà en daarmee is het verhaal eindelijk eens gedaan en zullen er veel mensen zeggen: àààààààààh! Zo zit het!

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op Identiteitscrisis

  1. Jessie zegt:

    Haha, leuk verhaal 🙂 Gelukkig zijn wij zo’n multitaskers hé….:-)

  2. Eilish zegt:

    Ik vind Birgit een vééééél mooiere naam dan Bieke.
    Ik zou dankuwel zeggen tegen de burgerlijke stand !

  3. Lies zegt:

    Ik ben volgens de officiële papieren Liesbeth. Mijn papa dacht dat het beter op mijn naamplaatje ging staan als ik dokter werd (geen dokter geworden, dus ook geen naamplaatjes nodig). Tijdens mijn hogeschoolcarriere werd het voor de lectoren ook Liesbeth. Maar ik ben meestal snel om te zeggen “’t Is eigenlijk Lies” en vermijd mijn officiële naam zoveel als mogelijk. Zo zijn er geregeld mensen die ik al jaren ken en pas dan mijn “echte”naam te weten komen.

  4. Pingback: Identiteitscrisis | Wijvenblogs

  5. Marleen zegt:

    Haaaa, zo zit het!

  6. ismama zegt:

    als ze nu nog es zeggen da vrouwen ni luisteren
    nu mijn moeder was wel vasthoudender in het gezegende patattenjaar 1975 want toen wouden ze ook ni weten van “Ismaela” en “Ismaela” is het dus geworden

Geef een reactie

