Ik word daar zo moe van…

beste Plopsaland eigenaars….

U bent zich wel een hoedje geschrokken vandaag kan ik me voorstellen, zo’n massale negatieve reacties op jullie nieuwe gehandicaptenbeleid. Nieuwe regels die volgens jullie nodig waren om de veiligheid van de plopsaland bezoekers te garanderen.

Awel ik kan u zeggen… ik schrok mij ook te pletter toen ik het bewuste krantenartikel las deze ochtend op mijn nuchtere maag. Want ook ik ben mama van een downkindje. Een downkindje dat nu nog fysiek te klein is om te mogen meegaan met mama en grote broer naar het land van haar grote idool Bumba. Maar een kindje dat waarschijnlijk binnen enkele jaren wél mee zal willen lopen, crossen en spelen daar waar het gras altijd groen is, de vogeltjes altijd een beetje luider fluiten en het (bijna) altijd mooi weer is.

Kijk, mijn kind heeft de brute pech om een uiterlijk zeer zichtbare mentale handicap te hebben. Dus mijn kind wordt met uw nieuwe beleid de toegang ontzegd tot een aantal attracties waar zij wél op zal willen (Mega Mindy is nu eenmaal de heldin van vele kleine en minder kleine meisjes). Een vriendje van ons met autisme zal vast en zeker tussen de mazen van uw net glippen want ons vriendje ziet er net zoals alle andere kindjes uit. Waarmee ik niet wil zeggen dat u ons vriendje ook de toegang moet ontzeggen, neeneen, integendeel, u moet gewoon ook mij als mama vertrouwen als ik zeg dat mijn dochter deze of gene attractie wél aankan (desnoods op mijn eigen verantwoordelijkheid).

En laten we het ineens ook over mensen met een fysieke beperking hebben. 19 attracties, dat is zowat alles dus behalve de carroussel en de shows denk ik, zijn niet meer toegankelijk voor hen. U heeft uw prijs verlaagd voor hen naar 14,5 euro. Wààw. Dus zij moeten 14,5 euro betalen om in een park te mogen rondwandelen/rijden. Mensen die al jaren wel mogen, mogen ineens niet meer. Waarom?

En waar ik nog het meest kwaad om ben. Waarom wordt hier niet duidelijk over gecommuniceerd naar de buitenwereld? ‘Het staat al van voor het begin van het seizoen op onze website’ antwoordt u mij droogjes op uw facebookpagina. Yep. De klantenvoorwaarden van Electrabel staan ook op hun website. Mijn punt is: waarom kan u wel de pers er massaal bijhalen als u uw winstcijfers bekend maakt, een nieuwe attractie opent of nog maar eens een leuke overname doet, maar nièt als u een wijziging in uw bezoekersbeleid doorvoert die zo vele gezinnen treft? Die zo vele kindjes – uw core business – treft?

Ik ben teleurgesteld heren Plopsaland. Echt waar. En ik kan mezelf wel voor het hoofd slaan dat ik net vorige week een plopsa abonnement aankocht voor mezelf en de zoon. Ik ga dat kind het verdriet niet aandoen om niet te komen. Maar de ‘leute’ is er voor mij wel af want ik zal daar rondlopen met besef dat mijn dochter, en vele vriendjes en vriendinnetjes van ons, groot en klein, niet meer hetzelfde plezier zullen kunnen beleven als mijn zoontje.

Ik word daar zo moe van… van altijd te moeten strijden voor gelijke rechten…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

59 reacties op Ik word daar zo moe van…

  1. Eilish zegt:

    Erg hé ! Nee, nog beter het is een echte schande !

  2. Jessie zegt:

    écht ongelooflijk, in deze tijden?? Alsof ouders hun kind niet het best van al kunnen inschatten?? Ongelooflijk schoon verwoord van u ook. Doet ge der verder iets mee (naar hen doorsturen of lezersbrief ofzo?)?

  3. Julienne zegt:

    Het is gewoon schandalig, waant hij zich hitler of wat, die wou ook enkel perfecte mensen, waar haalt hij het lef vandaan om mensen te beoordelen. Voor mij heeft Mr. Verhulst nu wel defenitief afgedaan, het succes is hem naar het hoofd gestegen, in andere pretparken zet men de attractie’s stil en helpt men als er mensen met beperking willen deelnemen, waarom kan dit dan niet in plopsaland. Goe bezig.

  4. Ik kan me ZO goed voorstellen dat je bloed daarvan gaat koken hé !

  5. Lies zegt:

    Ik vraag me ook af waar de logica zit. Voor hun veiligheid, zeggen ze. Jaja, maar hoeveel ouders hebben hun kinderen 100% volledig in de hand? Sommige kindjes zijn braaf en luisteren makkelijk, andere niet. Een ADHD-erke is dan wel niet “gehandicapt” maar zal misschien veel meer geneigd zijn om toeren uit te halen dan het gemiddelde kindje met Down. En een braaf kind dat panikeert om welke reden dan ook, zal óók niet zo makkelijk blijven zitten. En als je toch zo bezorgd bent om hun veiligheid, installeer dan veiligheidsriemen die een kind niet open krijgt, die je alleen als volwassene kan losdoen, dan is het probleem helemaal van de baan, voor ALLE kindjes…
    Oh en wat Jessie zegt: doorsturen naar Studio 100 hé, gewoon hier laten staan doet wellicht niet veel…

  6. Er staat helemaal niks op de website. Wie er de parkreglementen op naleest, krijgt alleen dit ‘ Voor personen met een handicap en hun begeleiders gelden specifieke regels. Deze zijn terug te
    vinden in de “Gids voor personen met een handicap en hun begeleiders”, die ter beschikking is aan het onthaal.’ Aan het onthaal van het park, niet op de website. Dit slaat nergens op…

  7. Nina Callens-Marien zegt:

    massaal boycotten. tenslotte zijn er veel meer pretparken dan alleen plopsaland. en veel leukere. of een kind nu ABSOLUUT naar de panne wil of naar een ander park ligt mee aan de ouders die zich in deze richting laten pushen worden en hun kinderen meeduwen.

  8. an zegt:

    Ongelooflijk dat ze het lef hebben om die kinderen het leuke van het leven ook nog te ontnemen !!!!
    Er moest geen kat meer naartoe gaan !!!!

  9. vader zegt:

    blijf daar gewoon weg, en ga naar een pretpark in nederland bv, moest iedereen dit doen …… maar ja belgische mentaliteit ” zolang het mij niet treft, is het nog niet zo erg “,
    ze zouden het snel aanpassen, moest het pretpark geen bezoekers meer krijgen !!!

  10. peter zegt:

    of het beleid nu goed is of niet , daar laat ik me niet over uit; mijn dochter met ASS mag nog altijd binnen (vorige week in plopsa indoor in ieder geval en mag nog steeds bepaalde attracties niet doen. waarom ik hier reageer …Er staat wel iets op de website , als je op de plopsasite naar ‘plan je bezoek’ gaat, daar ‘gehandicapten’ kiest en vervolgens in het zinnetje “Deze gids bevat de nodige specifieke informatie en is gratis verkrijgbaar aan de kassa’s en in de receptie van het park.” op Deze gids klikt (is onderlijnd dus een hyperlink) dan gaat er een pdf open met meer informatie.. Wel weten hoe internet werkt natuurlijk vooraleer commentaar te geven die dus niet relevant is . wat niet wil zeggen dat ik het met hun gehandicaptenbeleid eens ben of niet, het zijn wel gigantisch veel attractie die niet mogen, dan ben je beter af met een dagje strand ipv dagje plopsa als je dan toch in De Panne zit.

    • nans zegt:

      Dus je gaat ervan uit dat iedereen maar internet moet hebben of het frequent moet gebruiken, lees: elke keer voor hij de deur uit gaat? De mama hierboven had net een abonnement gekocht, waarom staat er daar dan blijkbaar niets van de voorwaarden vermeld? Je zal dat abonnement maar kopen en dan merken dat het kind waarvoor je het kocht (of jij zelf) er geen gebruik van kan maken!

  11. Hilde zegt:

    wat vind je van de reactie van Vereniging Downsyndroom Vlaanderen…? http://plopsafansite.be/Nieuws/2012-04-19/plopsa-blijft-achter-nieuw-gehandicaptenbeleid-staan/
    maakt het jou misschien nog extra moeilijk steun te vinden… 😦

    • birgit189 zegt:

      dat wat daar staat niet op die manier gezegd is door die dame van downsyndroom vlaanderen (weet ik van haar zelf!) en dat ik het triestig vindt dat een bedrijf als Plopsaland mensen hun woorden verdraaid om er hun eigen gewin mee te doen. Dat vind ik er van.

      • Geachte,

        De citaat van de persoon van Downsyndroom Vlaanderen is afkomstig uit het artikel van het Nieuwsblad, zoals ook in het artikel staat. Als kleine website beschikken we niet over dezelfde middelen of contacten als het Nieuwsblad of een andere media-bron om verenigingen te contacteren. Daarnaast willen we benadrukken dat de PlopsaFansite geen officiële website van Plopsa of Studio 100. We proberen om zowel fans als de sporadische bezoeker van de website te informeren over wat leeft in de wereld van Plopsa.

        Indien de citaat inderdaad niet juist zou zijn, mag de vereniging steeds contact opnemen met ons via info(at)plopsafansite.be, zodat we het artikel kunnen herbekijken.

        Met vriendelijke groeten,
        De redactie van de PlopsaFansite

      • birgit189 zegt:

        Dat kost u welgeteld 1 telefoontje om een bron te checken.

  12. Jennifer zegt:

    Dit slaat alles! Ik ben principieel NOG NOOIT naar plopsaland (let op de kleine letter!) geweest, ondanks dat ik drie kinderen heb, omdat ik studio 100 (let op de kleine letter) verfoei en hun normen en waarden. Maar nu ben ik totaal tot verstomming geslagen. AWOE!

  13. Arana zegt:

    Als u een artikel schrijft, ga ik er toch minstens van uit dat u zich geïnformeerd hebt of eens op de juiste pagina bent gaan kijken. Die 19 attrakties zijn niet voor kinderen met een mentale handicap, maar voor mensen die blind zijn of die een fysieke handicap hebben. In het andere geval zijn het een 4 tal attrakties per park.
    Het is dus een hele andere discussie als je het wil hebben over mensen met een mentale beperking en of die al dan niet in staat zijn plaats te nemen in een bepaalde attractie.

    • birgit189 zegt:

      Als u mijn artikel deftig leest zal u zien dat ik het niet alleen opneem voor mentaal gehandicapten maar ook voor fysiek gehandicapten. Wij zorgen namelijk voor mekaar. En als het nét die 4 attracties zijn waar mijn dochtertje binnen enkele jaren heel graag in wil en ik beoordeel dat ze dat aankan, gaat U het haar dan komen uitleggen waarom het niet mag?

  14. Lies zegt:

    @Arana: Als u commentaar geeft, ga ik er toch minstens van uit dat u ook kunt lezen. Er staat in de blogpost duidelijk “En laten we het ineens ook over mensen met een fysieke beperking hebben. 19 attracties,…” De schrijfster heeft zich dus blijkbaar wél geïnfomeerd, u kunt alleen maar niet lezen…

  15. stef zegt:

    ligt ook aan de bezoekers zelf want als die nu echt allemaal zeggen als zij zo een regels invoeren er geen bezoekers meer komen, wat hebben ze dan?? wel jammer dat men altijd zulke akties zou moeten ondernemen maar als ieder dit gedurende 1maand zou zeggen niemand komt zullen hun regels vlug verandert worden……..

  16. vader zegt:

    Waar gaat het in deze wereld naar toe. In praat programma’s op TV de sympathieke kindervriend uithangen, maar ondertussen de keiharde zakenman. Dit slaagt mij heel hard tegen en had ik niet verwacht. Wij hadden ondertussen na een ander voorval ook al beslist niet meer naar zijn parken te gaan.

  17. Pingback: Flop-sa « Een en een is vier!

  18. Lucas zegt:

    Beste,
    Ik kan uw bekommernis ekel ten volle delen! Als hoofdopvoeder in een voorziening voor kinderen met een lichte tot matige mentale beperking weet ik al sinds enkele jaren dat Plopsaland een park is om te mijden. Verras je kind met een bezoekje aan Bobbejaanland of de Efteling, en ze zal de dag van haar leven hebben! In deze parken wordt immers net een extra inspanning geleverd om ook hen te laten genieten, in plaats van louter aan hun eigen gewin te denken. En zoals hier al aangehaald… de argumenten die Plopsaland aanhaaalt slaan werkelijk nergens op. Er zijn zoveel meer niet-uiterlijke beperkingen (ASS, ADHD,…) waar het risico misschien veel groter is. Het Plopsabeleid doet me steeds meer denken aan iets dat we zo tussen 1940 en 1944 gekend hebben. Ik hoop dat de hele witte sector dit park massaal zal boycotten en dat de pers dit dik zal uitsmeren.

  19. Barbara zegt:

    Ik ben het hier niet mee eens. Je zal maar verantwoordelijk zijn voor de veiligheid in je park. Over de lengte van de lijst niet toegelaten attracties kan je discussiëren maar een heel aantal attracties staan zeer terecht op die lijst. De Boomstammetjes, waarmee het allemaal begonnen is, is zo’n terechte attractie. En je kan als ouder misschien wel je kind inschatten, maar je kan nooit de snelheden van de attractie inschatten, en dus kan je ook niet inschatten of ze er zich wel of niet in kunnen beredden als er iets mis zou gaan. Met De Boomstammetjes is in het verleden al een incident geweest; wat als er iets zou gebeuren met jouw kind terwijl het park wéét dat het de veiligheid niet 100% kan garanderen? Ga je dan ook zeggen dat het op jouw verantwoordelijkheid was???

    • birgit189 zegt:

      Mijn punt is, als die attractie veilig is voor jouw kind, dan moet het ook veilig zijn voor mijn kind. Want kan jij garanderen dat jouw kind eens geen domme dingen gaat doen en gaat rechtstaan in een attractie of z’n handjes in het water steken etc? ik heb al veel groepen lagere schoolkinderen en pubers dingen zien doen in die attracties waar ik toch mijn bedenkingen bij heb qua veilige toestanden. En als er iets gebeurt ga jij dan zeggen ‘ja ’t is de schuld van mijne kleine, hij moest maar zo dom niet zijn om zijn handen daar in te steken’. Neen, jij gaat moord en brand schreeuwen dat dat pretpark er niet alles aan gedaan heeft om dat te voorkomen. In de brochure voor gehandicapten staat letterlijk dat ze die attracties afsluiten voor mentaal gehandicapten omdat ze zich niet bewust zijn van tijd en ruimte, ik kan u verzekeren mijn dochter is zich daar héél bewust van. Iedereen wordt gewoon over dezelfde kam geschoren en dat stoort mij. laat ouders, begeleiders zélf beoordelen wat kan en wat niet. Ik ga mijn kind echt niet in een attractie laten gaan waar ik zelf bedenkingen bij heb. En dat geldt zowel voor mijn ‘normale’ zoon als voor mijn gehandicapte dochter. Dat het park aan de attractie een waarschuwing hangt of een adviserende rol speelt geen enkel probleem, dat ze ons desnoods een papier aan de inkom laten tekenen dat bepaalde attracties volgens hen ongeschikt zijn maar dat we die op eigen risico wel mogen betreden ook geen probleem. Maar stop met onze kindjes dingen te ontzeggen. Heeft u enig idee tegen welke stomme vooroordelen wij dag in, dag uit moeten vechten? U wil het niet weten!

      • Stephan zegt:

        Dit is geen beslissing van plopsa, maar een verzekeringskwestie! De verzekeringen zeggen dat die kinderen een groter risico is…
        Weet, ikzelf was vroeger zeer zwaarlijvig (uitzonderlijk zwaar) ondertussen ben ik al meer dan 5 jaar zeer gezond aan het leven, normaal gewicht EN zeer sportief…. toch betaal ik een toeslag op dkv van 100%, 150% toeslag op de schuldsaldo, etc…

  20. hans zegt:

    Ik zou dit toch eens doorsturen naar de federale overheid zodat zoiets toch eens bekeken kan worden en dat er eens duidelijke wetten kunnen vooropgesteld worden. Want kinderen met een handicap kunnen soms dingen even goed als anderen en zelfs sommige dingen beter. Een handicap betekend niet dat ze geen leven of rechten hebben. Ook die kinderen hebben doorgroeimogelijkheden nodig. Dingen ervaren is voor zo een kinderen iets speciaals. Als men hen dat ook nog gaat afnemen wat rest hen dan nog ????

  21. lauretta zegt:

    Beste Mevrouw,

    U hebt 2 prachtige kinderen: uw zoon en dochter stralen op de foto’s. Ik begrijp dat u ze een pretpark wil gunnen en dat u er een dagje feest van wil maken. Ben zelf, toen mijn kinderen klein waren, 1 keer naar Plopsaland geweest. Toen al wond ik me op aan al de merchandising die blijkbaar belangrijker is dan een dagje plezier voor de kinderen. Uit principe ben ik niet meer gegaan.
    Iedereen heeft de mond vol over inclusie; ik daag pretparkbeheerders uit om te zoeken naar zoveel mogelijk attracties voor àlle kinderen, ongeacht of ze een beperking hebben of niet.

    • jessica zegt:

      Dag Laurette
      Jouw reactie was dezelfde als de mijne: 1x Plopsa en daarna nooit meer! Ik heb nog nooit zoveel merchandise in een pretpark gezien dan daar! En dan mijn dochter laten betalen en als puntje bij paaltje komt mag ze toch niet in bepaalde attracties omdat ze te klein is, terwijl ze wel moest betalen vanaf 85cm. Het ergste vond ik nog dat ik met mijn zoontje 3x van de glijbaan ben geweest (in Plopsa indoor, helemaal achteraan, zo’n glijbaan die ook wel eens op de kermis staat, waar je op zo’n matje moet gaan zitten). ik hield hem vast, hij vond het geweldig. En ineens, de 4de keer, mocht hij er niet meer op. Er stond een nieuwe toezichthouder en die zei dat hij te klein was! Hallo! In de speeltuin kruipt hij zelfde op glijbanen die veel hoger zijn! En ik had hem vast. ’t valt je natuurlijk wel voor te stellen dat mijn zoontje dit absoluut niet leuk vond, hij was erg teleurgesteld. Voor mij geen Plopsa meer, echt NOOIT meer! En dat weten mijn kinderen ook. We gaan wel naar andere pretparken, daar hebben we veel meer plezier!

  22. Daphne zegt:

    Zeer sterk blog. Het bevestigt mijn intuïtie en ergernis over studio 100. Ik wens u veel sterkte met het onder de aandacht brengen van het plezier ontzeggen aan die kinderen die als geen ander aan ons allemaal laten zien wat werkelijk plezier is!

  23. Vanessa zegt:

    Massaal delen inderdaad!!!! Ik heb geen idee van het beleid ivm minder kidneren met ene beperking bij TOVERLAND,maar ik zou daar zeker eens een kijkje gaan nemen. Zij hebben ook “boomstammetjes” en zijn SUPER kindvriendelijk afgestemd. Beter dan enig welk pretpark!!!! Ik wens alle ouders met “speciale” kindjes véél plezier toe in de toekomst in andere,betere en kindvriendelijkere parken.

  24. Saartje Driesen zegt:

    Hopelijk lezen de Plopsa- en Studio 100-bazen deze blog ook eens door. Ze mogen beseffen waarmee ze bezig zijn. Is dit dan het grote kindvriendelijke park van België? Nou, ons zien ze er in ieder geval NOOIT nog terug!

  25. hoste lutgart zegt:

    hey mensen, ik begrijp dit ook niet, mijn reactie is mij zien ze daar NOOIT meer, want als 1 van mijn kindjes niet welkom is wel dan is er geen meer welkom, dus, Adieu PLopsaland, weet je dit klinkt misschien grof, maar spijtig hebben die eigenaars zelf geen geha,dicapt kind, anders zouden ze dit niet doen

  26. Plopsaland en Studio 100 toestanden boycot ik ten opzichte van men kinderen al enkele jaren. Ik hou gewoon niet van hun manier van werken! Ze zijn op één doel uit en dat is geld persen uit ouders en grootouders.
    Wij gaan jaarlijks met onze kinderen naar Bobbejaanland, een prachtig familiepark waar men echt met hartelijkheid en vriendelijkheid werkt! Onze dochter had vorig jaar nierproblemen waardoor ze moest vervoerd worden met een rolstoel. We waren 100% verbaasd over de sympathie waarmee ze aan elke attraktie werd ontvangen!!! Het was megadruk en toch hielden alle medewerkers zich aan de gouden regel dat elke persoon met een handicap voorrang krijgt en geholpen wordt! Onze dochter had verschrikkelijk véél pijn en toch heeft ze dankzij hen een geweldige dag gehad!
    Het feit dat sommige mensen deze regel nog durven verdedigen maakt me beschaamd in hun plaats! Kinderen blijven kinderen! Met of zonder handicap is géén enkel kind (zelfs enkele volwassenen)te vertrouwen. Plopsaland kan zeggen dat dit over veiligheid gaat, wel dan zijn mijn kinderen ook niet veilig in hun attrakties! Mijn kinderen zijn leuke, lieve en brave kinderen maar ook deugnieten. Als ze een veiligheidsriem kunnen losprutsen zullen ook zij dit doen, ze zijn kinderen. Als ze even niet nadenken, staan ze recht in de boomstammen, ze zijn kinderen.
    En als ze even lekker gek willen doen, en wij als ouder zien of kennen het gevaar niet, tja dan doen ze gek, ze zijn kinderen.
    In mijn ogen kan plopsaland in dit geval beter sluiten en stoppen met iedereen toe te laten want uiteindelijk zijn wij allemaal mensen en mensen zijn onvoorspelbaar.

  27. Jo zegt:

    Ik heb lang getwijfeld om op al dit te reageren. Maar besluit het toch te doen. ik wil eerst duidelijk stellen dat ik begrijp dat ouders met speciale kinderen het er moeilijk mee hebben met het nieuwe beleid van Plopsa en Studio 100. En ik wil ook Plopsa en aanverwante niet gaan verdedigen. Maar bij het lezen van de reactie van sommige mensen heb ik het wel moeilijk.:
    – in alle parken zijn er beperkingen voor mensen met een handicap en ja zelfs in Bobbejaanland, Toverland en De Efteling (alle drie uitstekende parken) In reglement van Bobbejaanland staat in kleine lettertjes “Het KB van 2001 betrekende de uitbating van attracties verplicht de uitbater de resultaten van de risicoanalyses uit te voeren. Resultaten hieruit verwijzen dat gebruikers die om één of andere reden onvoldoende mobiel, té klein of té groot zijn om veilig gebruik te kunnen maken van bepaalde attracties, de toegang kan ontzegd worden door onze operators.” Dus hier legt men de verantwoordelijkheid bij de werknemers, in Plopsa is men zo eerlijk om als groep hun verantwoordlijkheid te nemen.
    – Ik begrijp de reactie dat een ouder zijn kind(eren) het best kan inschatten, maar veiligheid is ook een aspect dat niet steeds door een ouder kan ingeschat worden. Kinderen/volwassenen met dwerggroei mogen ook niet in alle attracties omwille van veiligheid.
    – Ik besef dat niet iedereen over een zelfde kam gescheerd mag worden, de ene kan meer als de andere. Maar er moet ergens een grens getrokken worden ook al worden daardoor sommige (al dan niet onterecht) uitgesloten.
    @Lauretta ik deel je mening en ik hoop ook dat er een pretpark komt waar alle atracties voor iedereen toegankelijk zijn.

    Om sommige reacties te vermijden: ikzelf heb ook een kind met down en ben zelf opvoeder van opleiding dus ik weet waarover het hier allemaal gaat. Maar iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om en zal zijn kind op zijn manier hierin opvoeden en begeleiden om met zijn speciaal zijn om te gaan. In zijn beperkingen en in zijn uitzonderlijkheden en vooral in zijn talenten.(en geloof me vrij die hebben zijn meer als wij “normale” mensen)

  28. Aniek zegt:

    VERKOZEN TOT KINDVRIENDELIJKSTE PARK VAN DE BENELUX – staat er bovenaan de site ! Toch even mij bedenkingen daarbij !

  29. Heidi Cailliau zegt:

    Volgend citaat heb ik geplukt uit de website van Bellewaerde, dat deel uitmaakt van de plopsa-groep, dacht ik? Hier staat: u bepaalt zelf…enz, zoals we het inderdaad wel spontaan doen. Hopelijk kijkt Plopsaland binnenkort naar Bellewaerde, en niet omgekeerd!
    “In Bellewaerde Park primeert veiligheid boven alles. Om veiligheidsredenen, en meer bepaald bij een mogelijke evacuatie van de attractie, vereisen sommige attracties een goede autonomie en zelfredzaamheid. Om ten volle van uw bezoek te genieten raden wij u aan bijgaande lijst te gebruiken als handleiding. U bepaalt zelf op basis van deze informatie, of een attractie voor u, of voor de personen die u begeleidt, geschikt is. Uit veiligheidsredenen kan het aantal mindervaliden dat in één keer aan de attractie toegelaten wordt, tot één per cyclus beperkt worden.
    Op geen enkele attractie is het toegestaan tijdens de rit recht te staan, te schommelen of de normale werking te verhinderen. Indien u oordeelt dat dit risico bij u of bij de personen die u begeleidt bestaat, wordt u niet tot de attractie toegelaten.
    In elk geval vragen wij u de werking van de attractie eerst goed te bekijken vooraleer u een beslissing neemt. Aarzel niet om raad te vragen van onze attractiebedieners.”

  30. Saartje Driesen zegt:

    Heide, Bellewaerde behoort niet tot de Plopsa-groep hoor (gelukkig maar, zo kunnen we ook nog ergens anders heen zonder door de Studio 100-merchandising overstelpt te worden). Het behoort tot de groep van Walibi. Maar inderdaad, in alle parken behalve Plopsaland wordt duidelijk een eerlijker beleid gevoerd tegenover mensen met een beperking.

  31. Wauw, ik ben het hier zo mee eens! En wat goed om dit nog eens extra naar voren te brengen. Als iedereen er goed over na zou denken, zou toch niemand zo’n beleid goedkeuren…
    Ik heb een nieuwe bericht gepost om mijn blog, die niet speciaal ingaat op dit nieuwe beleid, maar wel over het in hokjes denken en op deze manier keuzes maken.
    Ik hoop dat ik iets kan toevoegen!

  32. Jessy zegt:

    Commercieel is het niet-communiceren van hun “vernieuwd” beleid absoluut een dwaze zet van Plopsa land, maar ben ik nu echt zo de boeman als ik zeg dat veiligheid echt wel belangrijk is. Ik draag alle kindjes en volwassenen met een handicap echt wel een heel groot hart toe maar ik vrees alleen een beetje dat als er vroeg of laat een ongeluk gebeurt dat iedereen nog veel meer moord en brand gaat schreeuwen. Is wat redelijke aanpassingen doorvoeren aan de attracties gewoon niet veel klantvriendelijker Plopsaland?

  33. Juriste zegt:

    Beste ouders,

    Er is een mogelijkheid die ik hier nog niet gelezen heb: een ouder van een kind dat door dit Plopsa-beleid geviseerd wordt of een belangenorganisatie voor gehandicapten, nl. een klacht bij het Centrum voor gelijkheid van kansen. Directe discriminatie op basis van handicap mag niet, een onderscheid mag alleen gemaakt worden als het pertinent en proportioneel is. Ik denk dat het de moeite waard is om het Centrum in te schakelen, bijv. ook al omdat geen enkel bedrijf in de pers wil lezen dat er een klacht tegen haar is ingediend.

  34. Marc Jammaers zegt:

    Als leerkracht in het bijzonder onderwijs word ik dagelijks geconfronteerd met het onbegrip van vele “gezonde” mensen maar toch blijven ik en mijn collega’s zich verder inzetten om alle kinderen al het mooie van ’t leven te geven…Vorige week zijn we nog met een ganse groep type 3 kindjes op bosklassen geweest…niet evident en zeer vermoeiend maar toch willen we hen alles gunnen. Als beleidsmensen zouden ze zich eens in de plaats moeten stellen van deze kinderen en hun ouders. Iedereen heeft recht op plezier en fun!!! Ze zouden zelfs nog meer inspanningen moeten doen voor deze doelgroep ipv af te bouwen!!!!

  35. Heb net gesproken met een operator van Plopsaland De Panne. Ook hij was van mening dat dit niet kan maar zij doen uiteindelijk maar hun job. Kan begrijpen dat sommige ouders hen daarvoor aanvallen, ik als buitenstaander zonder kind met beperking (maar ook de bewuste ouders) weten dat zij geen schuld treffen, maar waar moeten zij ook met hun beklag heen, ze staan er zo hulpeloos tegenover.. en die kindjes hun maar afvragen waarom zij in godsnaam gestraft worden door mama en papa?!
    De regel is gwn absurt,ze staan helemaal niet sterk in hun schoenen qua argumentering.. Hoe gaan zij in godsnaam deze kinderen selecteren? en als het tenslotte toch allemaal om de nodige veiligheid draait, waarom is er dan bij bep. attracties (nl. boomstammetjes) de drastische regel van volledige ontzegging ingevoerd voor enkel die kinderen, ipv. aanpassing nl. ALLE kinderen onder begeleiding van een volwassene laten deelnemen?

    Ben vorige maand ook nr Plopsa gegaan, met mijn dochtertje van bijna 3 die aan de kassa nét niet groot genoeg was maar hiervoor toch betaalde omdat zij net als haar vriendjes -die even oud zijn maar een stuk groter- ook op de attracties zou mogen.. Aan de attractie zelf werd zij toch geweigerd (die meneer streefde alleszinds goed de regels van zijn job na zoals dat het ook hoort!) terwijl zij hiervoor wel betaalde.. Op die moment had’kt al zo moeilijk toen mijn dochtertje kwaad/verdrietig zei dat ze toch niet stout was?!
    Kan me dus heel goed in de ouders/begeleiders van kinderen met beperking hun plaats stellen, zij hebben mss bij een vorig bezoek wel al eens geproefd van hun favoriete attractie!
    nog straffer: mijn vriend zat in een rolstoel (mocht niet steunen op rechtervoet) dus betaalde géén cent maar kon wel op ALLE attracties, als hij maar eventjes tot daar huppelde… terwijl al die personen met fysieke beperking maar niet in rolstoel zitten €14.5 betalen voor zo goed als enkel de shows!? Waar is de logica toch heen…

  36. Verbiest christl zegt:

    Alles wat nog een beetje leuk is/was moet kapot.laat elke ouder toch zelf beslissen wat zijn kind al dan niet kan.

  37. Wendy zegt:

    Zoals ik al op mijn FB-pagina schreef over je artikel : ‘Ik word daar zo moe van…’ : Dat is nu eens op een heel serene manier, vanuit een ervaringsdeskundige haar standpunt (een echte mama), ECHT vanuit het ♥ gesproken! …
    Veel succes met je strijd tegen onrechtvaardigheid t.o.v. je kindjes want zoals ELKE goede mama (en papa) zou doen, moet je zelf opkomen voor je kind want 1) zelf kunnen ze ’t nog niet en 2)iemand anders doet het niet in je plaats!
    Ik erger me ontzettend aan mensen die zich vastpinnen op regeltjes; waarschijnlijk opgevoed met 1000 en 1 regeltjes en nog altijd niet overtuigd dat een KIND geen volwassene is en niet alleen REGELS nodig heeft maar RESPECT, zonder welke vorm van discriminatie dan ook!
    Dus… RESPECT voor jou als mama dat je dit aan de kaak stelt en hopelijk blijf je de moed vinden om tegen die onrechtvaardigheden te blijven ingaan!!!

  38. Inte zegt:

    Beste,
    Ik vind dit verschrikkelijk voor de kinderen & jongeren met een beperking.
    Elk kind heeft recht op z’n leuke ervaring ook degen met een beperking, Zei genieten er misschien zelfs nog het meest van. Want hun fantasie is geweldig.
    Ik ben een 6de jaar verzorging, en heb stage gelopen bij kinderen & jongeren met een beperking,de ze kinderen kunnen meer dan je denkt!
    Ze genieten van zulke momenten, en dan wil je zoiets van hun afnemen?
    Ik vind dit echt niet kunnen.

  39. vermeiren viviane zegt:

    ikzelf had ook een broer met beperkingen. toen hij nog naar het pretpark kon, moest je hem en zijn vrienden zien glunderen. gelukkig maakt hij deze nieuwe regeling niet meer mee. ik zou het hem maar niet kunnen uitleggen waarom hij niet en andere jogeren wel. hijzelf voelde hem niet anders dan anderen. neem deze mensen dat beetje plezier toch ook niet af. de volwassenwereld is al hard genoeg voor hen. laat ze kind zijn. en, waar kan dat beter dan in een pretpark

  40. sabrina zegt:

    groot gelijk ben ook ni echt te spreken over studio 100 ben zelf een mama met een handicap en heb
    een dochter van 6 zijn vorig jaar naar plopsa geweest en heb toen moeten betalen samen met de begeleider vind dat ze eigenlijk zouden moeten kijken wie er eventueel op een attractie gaat of niet ik zelf ga nergens in ga gewoon mee om het plezier voor mijn dochter ni te ontnemen waarom moet je betalen als je nergens gebruik van maakt snap echt de logica ni zo heb ik eens te horen gekregen dat ik mijn dochter maar met iemand anders moet laten komen vind het al erg genoeg dat je die handicap hebt en dan mag je nog ni samen met je kind het plezier beleven ze zouden zich moeten schamen

  41. Nicole zegt:

    En het toppunt is, dat kinderen met ASS een bandje krijgen om niet in de wachtrij te moeten gaan staan. Maar nu is de clue, neem je dat bandje of niet, want daar zullen dan ineens ook wel attracties bij zijn waar ze niet op mogen. Dus eerst bandje en alles doen wat ze wel mogen doen en dan bandje af en de rest. In ieder geval, ik boycot Plopsaland, er zijn nog andere parken genoeg.

    • Mandy zegt:

      Inderdaad helemaal mee eens .. Door zo’n bandje krijgen die kinderen gewoon een stempel op hun hoofd gedrukt ..
      Moeten ze door zulke dingen nog eens extra voelen dat ze niet zijn zoals andere kinderen ? Vind dat vreselijk oneerlijk

  42. Pingback: A-part » Plopsaland en diens gehandicaptenbeleid

  43. Mandy zegt:

    Ik als mama van 2 kindjes zonder beperking vind het schandalig dat
    kindjes met een zichtbare beperking niet hun dromen kunnen najagen in plopsaland

    Vanaf nu is het geen Plopsa Coo meer maar Plopsa Noo deze naam zal beter passen
    bij hun regelement .

    Ik hoop dat u kindje straks alsnog met broertje kan genieten in Plopsaland
    zonder weigeringen want u als mama zijnde kent u kindje toch het beste

  44. Brigitte zegt:

    Vandaag ben ik met mijn broer van bijna 18 jaar naar BOBBEJAANLAND geweest. Helaas hebben ze bij de betaling van het speciale gehandicapten-kaartje er niet bij verteld dat mensen die niet of amper kunnen lopen tegenwoordig in bijna geen enkele attractie toegelaten worden, met uitzondering van een aantal flauwe kinderattracties… HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL JAMMER.

  45. Pingback: dingen die ik met u wil delen 2013/2 | durvendromendenkendoen

Geef een reactie

