Gentse feesten

Wij wonen in Gent, allé in een deelgemeente voor het moment. En we zijn niet weg op vakantie zoals andere jaren. Dus heeft moeder al haar moed bijeengeschraapt, een welwillend slachtoffer gezocht als gezelschap en deze namiddag de Gentse feesten een bezoekje gebracht.

Kijk ik ben eerlijk, ik ben daar dus niet voor. Ik heb een bloedhekel aan het mij een weg banen door een massa etende, drinkende, morsende mensen. Aan struikelen over kabels, afval, buggy’s en aanverwante toestanden. Aan oude bekenden tegenkomen, daar iets onbestemd moeten tegen mompelen want echte gesprekken gaan compleet verloren in de kakafonie van geluiden van 34 podiums en 25 terrassen.

(ik zeg het efkens als ge wél positieve reclame voor de feesten wilt lezen moet ge hier zijn :-))

Maar bon, in het kader van de culturele opvoeding van de zoon dus een middagje Gentse Feesten. We begonnen met een voorstelling in mijn favoriete theater àller tijden: De Tinnenpot. Wie er nog niet geweest is, doen mensen! Met stip het charmantste theater van Gent en omstreken waar heel goede stukken gebracht worden. Ik ben fan. Dus toen mijn goede vriend directeur Jo mij enkele weken geleden een paar folderkes in mijn handen duwde met de mededeling: ‘kijk maar eens naar het kinderprogramma tijdens de Feesten’, bestudeerde ik het folderke.

ik koos voor ‘ Toverstof ‘ van Enna-Dien Blink. Tiemen vond het leuk en het vriendje dat meewas ook. De andere kindjes in de zaal ook, er werd duchtig meegeroepen en gelachen. Toen we na het stuk ons richting Feestenzone wilden begeven brak er efkens een stortbui los dus dronken we nog iets in de bar van de Tinnenpot terwijl Tiemen met Mathis kon spelen in de schuimfontein. Toen hij ook nog schoolvriendinnetje Olivia tegenkwam was de vreugde compleet.

We gingen te voet van het theater naar de vrijdagsmarkt want  de kermis was onze volgende halte. De jongens zagen een boot passeren waarop de kindjes een polonaise aan het dansen waren en waar mega Mindy herself blijkbaar voor de ambiance zorgde. Terwijl we door de mensenmassa liepen (ondanks de regen was er echt veel volk) draaide Tiemen zich om met een glimlach die boekdelen sprak ‘dit is pràchtig mama!’. Lap, mama heeft het aan hare rekker…. de zoon is fan. (soms vraag ik me echt af wie verantwoordelijk is voor dat stukje genen dat zo tegen mijn principes indruist).

Bij het zien van de kermis gingen er twee kleuters compleet uit hun dak. 4 rondjes op de molen en een visstonde later waren de mama’s elk 15 euro armer en 2 glunderende zoons met respectievelijk een gitaar en 2 dino’s rijker.

Tijdens nog een wandelingetje passeerden we een ‘levend standbeeld’, een dame met brilletje en glas. ‘dat is geen echt standbeeld hé mama kijk ze beweegt met haar ogen’.  10/10 voor de zoon zijn nuchterheid en genen die we wél herkennen. We gingen ook nog langs ‘ het kasteel’ waar Tiemen zich afvroeg of de ridders ook naar de kermis waren ‘want de poort stond open mama dus de mensen mochten binnen dus de ridders waren niet thuis’ en dan namen we de tram terug richting Wondelgem.

Voila ik heb mijn moederlijke plicht vervuld, het glunderend gezicht van de zoon was voldoende om het ook voor mij een geslaagde namiddag te maken en nu gaan we terug over naar de orde van de dag. Vakantie. Rust. Stilte. Orde. Haaaaaaa…..

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Gentse feesten

  1. nobutterfly zegt:

    Zoek zeker ook eens in de activiteiten van MiraMiro later deze week, blijf wat weg uit het centrum en neem een kijkje op Sint-Baafs, daar is het vaak rustiger.

Geef een reactie

