’t was leuk en watergewenning!

Onze vakantie was leuk. 6 dagen zonovergoten zon, zee & strand, wat wil een mens nog meer? (Goh doorslapende kindjes waren een leuke atout geweest maar bon, ondertussen zijn we weer thuis, slaapt iedereen weer in zijn eigen bed en is de ergste mama-vermoeidheid weer weggeslapen.)

We hebben veel gefietst, gewandeld, in de zee gezwommen, op het strand gespeeld, een dagje pretpark ingelast. Vooral veel van alles mag en niks moet.

Deze week ben ik nog in verlof en volgt de zoon in de voormiddag zijn eerste ‘kamp’. Hij doet een watergewenningskampje georganiseerd door de sportdienst van de stad Gent. Zeer goed georganiseerd mag ik zeggen. Heel vlot allemaal, je merkt aan alles dat dat een goed geoliede organisatie is ondertussen.

De zoon was op voorhand heel enthousiast op het vooruitzicht om elke dag te mogen gaan zwemmen. En hij ging ook heel opgewekt mee in de rij met de andere kindjes, het zwembad in. Mama moest toch efkens slikken, de eerste keer mijn kleine jongen onder de hoede achterlaten van mensen die ik totaal niet ken. Hm. Toen ik Tiemen ging ophalen was het wat minder… de monitor kwam onmiddellijk mijn richting uit: ‘mevrouw, uw zoontje heeft heel veel geweend. We hebben hem een beetje met rust gelaten omdat we de indruk hadden dat hij echt watervrees heeft’. Toe ik Tiemen in de namiddag wat probeerde uit te horen  kreeg ik toch een ander verhaal. Hij vond het niet leuk omdat het allemaal kindjes waren die hij niet kende, omdat hij de juffen en meesters niet kende, omdat het zwembad zo groot was, omdat er zo veel lawaai was. Maar het zwemmen zelf vond hij wel leuk en hij was een beetje boos omdat hij van juf aan de kant moest blijven.

Morivatie tijd dus. De knikkerpot werd nog eens bovengehaald en de zoon kreeg knikkers voor de onderdelen waar hij wél flink geweest was: meegaan zonder wenen, onder de douche gaan 2 x (en geloof me dat is voor hem écht een overwinning), zichzelf flink afdrogen en zelf aankleden. En met de belofte van nog meer knikkers als hij vandaag flink was en probeerde om alles mee te doen en niet te wenen.

Deze ochtend ging ik direct af op de mama waar ik gisteren ook een klapke mee gedaan had, haar zoontje was dezelfde leeftijd en kaliber van Tiemen :-). De 2 jongens maakten kennis en ik zag direct aan Tiemen zijn gezicht dat hij blij was met een vriendje het zwembad in te kunnen stappen. Toen 2 andere kindjes het op een huilen zetten bij het afscheid kreeg ik een beetje schrik dat er eentje mee ging beginnen brullen maar neen hoor, met een grote glimlach en een dikke duim omhoog stapte hij richting zwembad.

Ik bleef eventjes in de tribune zitten om het begin mee te maken en ik zag direct dat hij zich heel goed op z’n gemak voelde en goed meedeed. Mama gerust dus en ik trok met Maren op boodschappentocht tijdens de twee uurtjes zwemcursus.

En m’n gevoel was juist, hij kwam dolenthousiast het zwembad uitgehold, kwebbelend over alles wat hij gedaan had, boos op mama omdat ze de douchezeep in de zwemzak vergeten steken was (oeps). Ook de monitor stak twee duimen omhoog ‘super gedaan vandaag hoor!.

Voila, en morgen gaan mama en Maren ook ‘zwemmen’ tijdens de twee uurtjes dat we vrij zijn, dat lijkt me ook wel eens leuk!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op ’t was leuk en watergewenning!

  1. Jessie zegt:

    Klinkt super zeg, die vakantie!! En dat kamp ook, zo stoer van hem!!! Wel super dat het zo veel beter verlopen was, anders zou het toch zonde zijn hé? Wij moeten hier ook dringend eens gaan zwemmen en aan watergewenning beginnen trouwens!

Geef een reactie

