van afval en al

Kijk, waar denkt een mens al aan op een maandag. Aan afval begot. Ik zat plots te mijmeren over het huis waar wij woonden toen ik kind was zo van mijn 2 tot mijn 10 jaar ongeveer. Een heel groot huis met veel serres aan en een immense tuin. Mijn broer en ik hadden elk een kamer en dan nog eens een speelkamer en dan nog eens een hele grote speelzolder. De serres stonden vol met plantjes, daar mochten we niet binnenkomen (jaja :-)). Op onze kamers speelden wij niet zoveel, of ik kan het me toch niet herinneren. Wel in de speelkamer natuurlijk maar vooral op het ‘verboden’ terrein natuurlijk: de zolder. Die volstond met schatten. Dozen en dozen vol. Boeken en babygerief en erfstukken allerhande en dinges die mijn moeder kado kreeg en te lelijk vond om beneden te zetten waarschijnlijk.

En nu zat ik zo plots te peinzen… wij zijn verhuisd rond mijn tiende naar een veel kleiner huis zonder serres, zonder speelkamer, met een kleinere tuin en een kleinere zolder waar we niet eens opkonden om te spelen. Waar zijn mijn ouders met al dat gerief gebleven? Een deel is mee verhuisd zoveel is zeker want 4 jaar geleden toen de verhuisronde nog eens herhaald is, heb ik persoonlijk de zolder leeggehaald en zowat àlles naar het containerpark gedaan. Maar een deel daar hebben zij dus wellicht korte metten mee gemaakt begin jaren ’80. Toen bestonden er nog geen containerparken. Toen kwam het ‘grof vuil’ een paar keer per jaar langs (tegewoordig moet ge die bellen en een zeer goede reden hebben willen ze nog komen) dus daar zal een deel wel zijn bestemming gevonden hebben. Maar de rest? Verbrand? Weggegeven? Hm. Toch eens vragen.

Een lange inleiding voor wat ik eigenlijk wil zeggen. Hebben jullie ook zoveel afval? Mannekes, dat is niet te doen bij ons.  Wij sorteren, natuurlijk. Restafval, groen, pmd, glas, papier. En dan rijden we zo ongeveer elke maand nog eens naar het containerpark voor de dingen te gaan dumpen die niet opgehaald worden. (of voor als we het papier weer eens vergeten buiten zetten zijn :-))

Onze restcontainer moet nog meer dan een week mee en hij zit al propvol. En ja ge kunt nog ne grotere bestellen maar dan gaan de mensen ons verdenken een clandestien restaurant open te houden of zo dus neen dat is niet de oplossing.

Ik heb hier natuurlijk nog 2 pamperdragers: eentje snachts en eentje fulltime. Dat geeft aardig wat afval. Die nachtpamper moeten we mss toch maar eens definitief uit proberen zwaaien. Hij wordt tenslotte bijna 5 die zoon van mij en vindt zichzelf een echte grote jongen.

En eerlijk is eerlijk ik gooi vrij veel eten weg. Ik vind dat erg maar ik vind dat nog altijd het moeilijkste wat er is: correct inschatten wat en hoeveel er gaat gegeten worden. En ik ben rap vies van eten. Geef mij geen charcuterie die al meer dan 2 dagen in de koelkast ligt. Ne weekmenu zou veel oplossen hé, ik weet het. Maar ik weet echt de zondag niet waar ik de donderdag zin in ga hebben. Echt niet. Verwend?  Ongetwijfeld. Wij beslissen meestal rond 15-16 uur wat we ’s avonds gaan eten. Ik heb altijd basisdinges in huis: wat groenten (en die geraken meestal ook wel op), rijst, pasta’s, aardappelen… maar de rest wordt dus  last minute bijgekocht. De overschotjes gaan netjes in potjes in de koelkast om dan bij de wekelijkse koelkastopruim in de vuilbak terecht te komen.

Verpakkingen, nog zoiets. Kijk, als er nu 1 ding is waar voor mij bedrijven zwaar op mogen belast worden is het op het verpakkingsmateriaal dat ze gebruiken om hun producten in te verpakken. Want 1 verpakkingske is niet genoeg. Ah neen. Een koekske moet blijkbaar individueel verpakt worden, daarrond dan per 5 nog ne wikkel en dat allemaal samen dan per 25 nog eens in een doos. Ik ga daar een werkpuntje van maken dat ik alleen nog maar koeken etc koop die met véél in 1 verpakking zitten. En de koeken die niet sebiet opgegeten worden direct in één van mijn schone koekjesblikken steken. En alleen maar nieuwe koeken kopen als de andere op zijn (best zonder kinders gaan winkelen dan).

Papier dan: ik heb een krantenabonnement. Grmpl. Dat is hemel en hel tegelijk dus. Ik word niet wakker zonder krant. Maar elke maand als ik die dozen vol papier aan het vastsjorren ben om buiten te slepen vervloek ik mezelf. En al die reclamebladen dan ook nog. Zo’n stickertje op onze brievenbus ware mss geen slecht idee. En schoendozen. Nog zoiet. Elk paar kinderschoenen (en met ne zoon die de fietsrem nog altijd vervangt door de toppen van zijn schoenen zijn  dat er nog al veel) zit in zo’n verdomde doos. E o ja ge moogt die achterlaten in de winkel ‘maar dan kunt ge wel niet komen ruilen hé madam’. Keer op keer laat ik me verschalken door verkoopspraatjes.

Onze tuin! Echt. Wij hebben een kleine stadstuin. Vooraan  2 bloemperken, achteraan een klein grasperk en wat struiken. Die groencontainer puilt dus ook elke keer uit. Ok ik maak ook veel verse groentjes klaar en dat afval gaat daar ook in én de aardappelschillen én het fruit dat niet op tijd opgegeten wordt. Maar dan nog, ne grotere tuin, ik zou nachtmerries krijgen van groenbakken die overstromen.

Kleren, nog zoiets. Het lijkt wel of ik elke maand veel kleren wegdoe.  En dat is na sorteren en beslissen wat ik ga verkopen, wat ik aan de opvang/crèche geef, wat ik doorgeef aan vriendinnen…. Dan nog blijft er gerief over wat ik in de kledingcontainer steek.

Serieus, heeft u dat ook? Of heb ik écht een probleem….

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op van afval en al

  1. TheMiss zegt:

    Ik denk dat ge een probleem hebt. 😉

  2. Eilish zegt:

    Je hebt echt een probleem ! Voeding weggooien, foei foei, en al die kindertjes die geen eten hebben in de wereld.
    Eén probleem zou je makkelijk en goedkoop kunnen oplossen : de groenafvalbak. Investeer in een compostbak, dat neemt niet veel plaats, stinkt niet zoals velen zeggen, en je kan er al je groetenafval in kwijt, patattenschillen, af en toe een beetje grasmaaisel, de gebruikte koffiefilters, onkruid uit ‘den hof’. Een vierkante meter tuin, waar af en toe wat zon op schijnt is alles wat je nodig hebt. Zo een vat moet zelfs niet elk jaar geleegd worden, en de compost die het oplevert gebruik je gewoon in je tuinperken (minder snel onkruid) of in bloembakken (schoner blommekes)

    • zegt:

      ik drink geen koffie :-). neen maar serieus van dat eten weggooien. Geef dan eens tips? Wat doe je met dat restje worteltjes, prinsessen, die ene tomaat, die halve kipfilet. En voor alle duidelijkheid dat ligt niet allemaal tegelijk in mijn koelkast hé anders wist ik ook wel wat er mee gedaan…

      • Eilish zegt:

        Wortelen, ook al zijn ze klaargemaakt kan je nog invriezen (patatjes koken en een paar restjes geven je een snelle wortelpuree), tomaat eten wij ook op de boterham. Nu moet ik zeggen dat ik nogal een ‘gepaste’ koker ben, wij eten hier ook alledrie ongeveer dezelfde portie. Eens ik bezoek heb, maak ik ook altijd teveel, want een mens wil nu eenmaal niet met beschaamde kaken staan. Wat bvb charcuterie betreft eten wij hier alleen de pure dingen zoals gekookte ham, bacon, paardefilet, … die durf ik ook in kleinere porties invriezen als ik vrees dat we er te lang gaan aan eten.

  3. Katrien zegt:

    Bij ons in het containerpark kan je zakken kopen voor pampers en die kan je gratis afgeven in het containerpark. Vroger veel gebruikt en spaart heel wat afval uit.

    Bij ons is er zelfs geen groenophaling 😦 Je moet alles zelf naar het containerpark brengen.
    Een compostbak plaatsen is bij mij ook niet haalbaar hoor. Gewoon gene plaats voor.

    En kledij overschotten :-), ik kan ook nog wel wat kwijt via een tante aan een goed doel.
    Dus ev breng je maar mee en dan doe ik het wel weg.

  4. Ge zijt niet alleen hoor! Hier nét dezelfde ‘probleempjes’. Behalve dat papierafval. We hebben hier geen krantenabonnement, dus die papierstapel valt nog mee…
    Maar wat dat eten betreft: dat heb/had ik hier dus ook! En ik vond het ook zo’n zonde… Een kleine tip misschien: ik maak hier met de regelmaat van de klok een ‘restjes-quiche’: alle groentjes die nodig op moeten worden samen met eventuele restjes kipfilet of een blikje tonijn met een eitje of twee en eventueel een beetje light-room op een bladerdeegbodem gegoten. Even in de oven… et voila! Restjes opgebruikt én lekker eten! En sinds ik de quiches ook in mini-vorm maak (in cake-vormpjes), is de kleine meid dol-enthousiast omdat ze nu ook taartjes krijgt als échte maaltijd. Maakt haar niets uit dat het groenten-taartjes zijn…
    Oh… en een omelet met véél restjes, dat doet het hier ook altijd goed! Al lijkt dat natuurlijk verdacht veel op zo’n groenten-quiche. Erg creatief ben ik niet in de keuken (elders ook niet eigenlijk) :-).

    • birgit189 zegt:

      ha kijk probleem…. ik lust geen eiergerechten. En ik vind dat echt jammer want die quiches die overal liggen zien er lekker uit tot ik erin bijt. Ik probeer af en toe eens maar het is echt mijn ding niet…

  5. Voetje zegt:

    Volgens mij heb je wel een probleem 😉
    Wij gooien hier zelden of nooit eten weg maar houden wel regelmatig ‘overschotjesdag’ en dat betekent dan dat we die dag alleen overschotjes eten of dingen die binnenkort gaan vervallen.
    Mama heeft een abonnement op de krant maar die gebruikt ze ook voor haar lessen of de krant wordt ’s winters in de kachel gestoken.
    Ik heb het alleen nog maar gezien als ik ga babysitten maar er bestaat toch zoiets om pampers kleiner in te pakken zodat ze minder plaats innemen?

  6. Upje zegt:

    Misschien heb je een probleem, maar ik heb het dan toch ook … . En ik bedek honderd-en-één systemen, maar toch blijft er nog altijd zo gruwelijk veel rommel en vooral zo pijnlijk veel eten dat we weggooien.

    Wat ik nu wél sinds een tijdje veel meer doe, is heel hard nadenken over elke aankoop. Tenminste daar waar het géén eten betreft. En als ik het niet echtig ent echtig nu nodig heb, koop ik het niet meer.

    En toch een weekmenu idd … . Daar zijn we mee begonnen, en het doet toch al iéts aan dat eten wegsmijten. En wij houden wel altijd nog wat ruimte voor flexibiliteit, hoor. De menu’s die gepland zijn, kunnen gemakkelijk van dag wisselen. En als het menu niet bestaat uit dingen die slecht kunnen worden, kan het zelfs nog geschrapt worden en door iets compleet anders vervangen.

  7. caroline zegt:

    Ik had datzelfde probleem en ik heb daar zelfs mijn nieuwjaarsvoornemen van gemaakt.
    Wij hebben nu een compostbak en dat scheelt soms een halve vuilniszak per week, we hebben nu water in glazen flessen (spuit) en Brita water (plat).
    De kleren die ik wegdoe gaan naar een instelling voor geplaatste kinderen, of naar de Kringloop. Ik probeer een weekmenu te maken, ben niet meer zo strikt met vervaldagen voor bv yoghurtjes en neem het van mij aan, je ruikt/ziet het echt wel als iets (ik heb het dan over yoghurtjes, voor charcuterie ben ik ook veel strenger) over tijd is. Ik kijk ook altijd in de koelkast en vriezer wat er nog is voor ik boodschappen doe. Tafelrestjes gebruik ik nu bijna altijd op. Als je soep maakt kan je die extra groentjes, ook al waren ze al gekookt er bijna nog altijd bij doen. Halve kipfilet in stukjes met wat mayo of een vinaigrette in een slaatje (of fijn malen en dan heb je een soort kippenbeleg). Voor de koude gebakken chipolata worstjes bij de boterham wordt bij ons bijna gevochten. De worteltjes, boontjes, … van de dag ervoor gewoon opwarmen en de dag erna opnieuw op tafel zetten met de andere groenten (en daarvan dan een beetje minder klaarmaken…). Kindjes hebben toch graag keuze uit twee soorten groenten? De tomaat in schijfjes en bij de broodmaaltijd, of gewoon ook op tafel bij de warme maatijd als extra groente?
    Die restjes maken onze maaltijden creatiever en smakelijker!
    succes!
    Ik heb trouwens ook een fultime pamperdrager en een nachtpamper drager en heb nu zelfs niet elke week meer een volle vuilniszak.

Geef een reactie

