School

Mijn idee om Maren pas volgend schooljaar te laten starten op school is een beetje bijgesteld. Ik ga haar na de paasvakantie al laten starten. Ik weet nog niet hoeveel dagen of halve dagen dat moet ik nog eens bekijken samen met de juf en met de crèche. Maar ik denk dat mijn kleine miss er op de meeste vlakken klaar voor zal zijn dan.

Als we samen Tiemen gaan afhalen ’s avonds dan holt ze de speelplaats op, bedient zich van een fietske en hoppa weg is ze. Of ze duikt de zandbak in, druk gesticulerend tegen de andere kindjes dat zij ook een schopje en emmertje wil.

Haar taalontwikkeling gaat met een rotvaart vooruit ineens, ze probeert heel veel na te zeggen: spaghetti, fles, broertje.. het is in haar eigen brabbeltaaltje maar met wat aangepaste logo gaat dat in orde komen, ik voel het aan mijn water. Ze begrijpt heel veel en zegt ja en neen als je haar iets vraagt.

Thuis en in de crèche kan ze zich al eens efkens bezighouden met kleurkrijtjes en papier. Ze kan mooi opruimen als ze de aanzet krijgt en ze is dol op boekjes kijken, liedjes zingen, dansen, met andere kindjes spelen..

De voornaamste reden dat ik ze wat vroeger naar school wil doen is dat ik vrees dat de verveling gaat toeslaan in de crèche en dat ik hopelijk met 1 of 2 momenten in de week te zorgen voor heel veel uitdaging, ze de volledige eerste kleuterklas toch nog kan combineren met de crèche.. want ik hoor toch van de meeste downmama’s dat naar school gaan echt niet zo simpel is voor onze kindjes en dat zeker in de eerste kleuterklas fulltime naar school (en naschoolse opvang) gaan een utopie is.

Natuurlijk zijn er nog twijfels, maar ik denk dat die er altijd zullen zijn. Ze is nog niet zindelijk en ik heb er geen idee van of dat binnen een half jaar wel al zo zal zijn. Het is voor de school alleszins geen onverkomelijk probleem. Ze eet nog niet (altijd) volledig zelfstandig. Ze is sowieso heel kieskeurig als het op eten aankomt, haar nieuwste voornemen  ‘ik eet geen groenten’ valt niet echt in goede aarde bij mama maar soit, we gaan er maar van uit dat het koppeke ooit uitgewerkt geraakt. Ze zal hulp nodig hebben bij drinken en eten dus maar ook daar hoop ik maar dat dat zal lukken, de mensen in de kinderdagverblijf dat verbonden is aan school zullen dat met veel liefde doen denk ik zo. Ze is heel erg moe soms dus ik denk dat ook op school een middagdutje wel nodig zal zijn. Kan ook geregeld worden, Tiemen sliep het eerste half jaar op school ook nog in de namiddag.

Mijn grootste twijfel is de speelplaats: ze is echt ieniemienie hé en om daar dan zo tussen 125 kleuters te gaan lopen #slik#, en mijn avontuurlijke dochter kennende zal ze op verkenning gaan op de speelplaats en door haar kleine gestalte zal ze al eens vlugger onopgemerkt tussen de mazen van het net glippen denk ik en ergens terecht komen waar ze helemaal niet moet terecht komen. Maar bon dat is iets waar we doormoeten.

Enerzijds kijk er er geweldig naar uit om mijn 2 prutsen straks samen door de schoolpoort te zien stappen, anderzijds mag ik er niet aan denken om mijn kleine poppemie daar achter te laten. Nog een half jaar om te wennen aan het idee 🙂

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op School

  1. evavertelt zegt:

    spannend! knap dat je die knoop doorhakt en je dochter de wijde wereld instuurt 🙂
    ze zal dat goed doen, die kleine grote meid van jou…

  2. jessie zegt:

    Ik heb er ook alle vertrouwen in! Jullie gaan dat allebei super goed doen! 🙂

  3. Zo leuk zeg! Spannende, nieuwe, grote stap voor kleine Maren!! Ik snap je bezorgdheden hoor, die zullen uiteraard meer gegrond zijn dan hier, door de extra zorgen die jouw kleine meid nodig heeft. Maar ’t is nu al een kleine straffe madam als ik dat zo lees… dat komt vast in orde! Luna mag na de krokusvakantie naar school en eigenlijk deel ik éxact dezelfde muizenissen. Zonder de zindelijkheids- en taalvraag dan… Mijn klein meisje tussen al die grote wilde kleuters? Slik!! En wat als ze te moe wordt? En zal er iemand zijn die haar helpt als het niet lukt om helemaal zelfstandig te eten? In mijn ergste nachtmerries zie ik haar al een ganse dag in haar ukkie staan huilen in een hoekje… Mama zijn, ’t is toch een vak apart!

  4. Patsy zegt:

    Maren zal je blijven verbazen 😉 . Ik kan me best voorstellen dat je twijfels hebt maar de manier waarop je zo positief over haar schrijft… dat komt vast en zeker goed.

Geef een reactie

