soeptips gevraagd

Ik ben/was geen soepmadam. Ik drink dat wel als dat voor mijn neus gezet wordt maar zo zelf soep maken dat is echt iets wat tot voor kort aan mij voorbij ging. Ik weiger om soepen te eten waar ‘brokken’ inzitten (behalve als het croutontjes of ballekes zijn). Ik ben een moeilijk mens, mijn moeder zegt het al 41 jaar :-).

Maar ik heb dus twee kinders die wél soepmensen zijn blijkbaar. Mijne zoon eet boterhammekes op school en krijgt daar dan een kom soep bij en de dochter drinkt ook in de crèche een bekertje soep. Maar in het weekend sterven zij bijna van ontbering want soep: nada. Allé ik breng al eens een literke mee van de beenhouwer die dat ook vers maakt. Of we trekken al eens een blik open.

Maar kijk, er is hoop. Want met de winter in aantocht heeft moeder goede voornemens gemaakt om soep te maken. Niet alleen voor de kinders maar ook voor haarzelve, kwestie van de kalorierijke broodjeslunch een paar dagen per week te vervangen door een soepke.

Kijk pompoensoep en courgettesoep kan ik maken, met een beetje hulp van meneer delhais en zijn voorverpakte soepgroenten 😉 maar ik zou mijn gamma een beetje willen uitbreiden. Dus shoot! Welke soepen eten/lusten jullie en hoemaaktgedaklaar? En o ja, ik kap een flesje sojaroom* in al mijn soepen, dat u het weet. Dat ik uw recept niet helemaal om zeep help.

* 2 kinders zwaar onder de gewichtscurve dus elke calorie die ze binnenkrijgen is er één 🙂

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op soeptips gevraagd

  1. evavertelt zegt:

    inderdaad pompoensoep (met curry, njam),
    of wortelsoep: beetje ui, selder/prei aanstoven, stukjes wortel erop (kant en klaar, schoongemaakt en gesneden te koop in de diepvries van meneer colruyt ;), wel eerst effe ontdooien), beetje laten meestoven en kruiden, warm water erover tot alles onderstaat, bouillonblokje erbij, halfuurtje laten doorkoken en als je dat liever hebt nog even mixen (ik ben een brokkensoepmadam…)
    of een jeroen meusken: http://www.een.be/programmas/tags/list/dagelijkse-kost/soep-%28met-extra%29
    keuze te over! 😀
    laat het smaken!

  2. ‘k Wil graag helpen, maar ‘k vrees dat ik hier ook een beetje blijf steken bij de courgette- en pompoensoep… Ik durf daar wel al eens mascarpone in droppen, in die soep. Hier geen kindje onder de gewichtscurve. Evenmin een mama onder de gewichtscurve. Eerder het omgekeerde. Toch zeker wat de mama betreft. Daar zit die mascarpone misschien voor iets tussen (evenals de koekjes, snoepjes, chocoladetaarten, en andere weinig calorie-arme lekkernijen…).
    Weinig tips dus. Maar ik lees hier wél even mee om tips mee te pikken!

  3. Marijke zegt:

    allee, omdat ge het zo schoone vraagt ;-))

    SLA-soep: 2 gote Ajuinen, WIT van 3 prei stronken, 1 volledige krop Sla (met nerven en al dus easy…) die je dan wel efkes spoelt, 1,5 liter water en 3 bouillonblokjes (groenten of kip… wat je zelf prefereert) Laat alles maar ne keer goed koken, staafmixer er in en klaar!! (Peper en zout gelijk ge zelf verkiest hé)

    Puur natuur voor de mama…. tenzij je zelf ook onder die gewichtscurve hangt ;-)))
    De sojaroom doe je dan maar in de tassen van de kids.

    Extra tip: ik vind deze soep ook super lekker in de zomer… koud uit de koelkast (gelijk gazpacho). Mochten we hier ooit nog eens van een zomer kunnen spreken!!!

  4. evavertelt zegt:

    nog een heeeel lekkere: broccolisoep met zalmsnippers!
    ui en beetje courgette aanstoven, beetje prei erbij en broccoli in stukken erbij. onder water zetten, paar aardappeltjes erbij om te binden en laten doorkoken (half uurtje). dan mixen en snippers gerookte zalm erdoor. opdienen met een krul room. feestelijk soepje, maar heeeeel lekker!
    (ah ja: geen zout in de soep doen, de zalm geeft genoeg zout af. peper mag er wel bij!)

  5. Eilish zegt:

    Eéntje voor als ’t rap moet gaan : een uitje aanstoven, beetje water en bevroren bolletjes kervel (Jef Colruyt) erbij, nog een beetje laten stoven, peper/zout, een bouillonblokje, aanlengen met water en de mixer erin. Room (melk) daarbij is ook altijd lekker. Op een kwartiertje heb je op die manier een kom soep !

  6. Ann Van Neygen zegt:

    Al eens een sla-soep geprobeerd? Heel simpel: een krop sla, wat groentenbouillonblokjes erbij en vooral: een halve (of hele, naargelang de hoeveelheid) boursin met kruiden. Beetje mixen… Heerlijk!

Geef een reactie

