komen eten!

Wij werken hier al een tijdje met een lijst waarop in categorieën verdeeld staat wat wij eten schoon per gerecht: vis, vlees, gevogelte, pasta & fastfood. In totaal een 50-tal verschillende gerechtjes.  Die lijst hangt aan ons magneetbord in de keuken en als het aan inspiratie ontbreekt is dat een handig ding. Ik vind er altijd wel iets op wat lang geleden is. het nadeel is dat je een beetje op het moment zelf moet gaan boodschappen doen. En laat dat in de herfst/winter nu écht niet mijn favoriete ding zijn. Gesleur met snipverkouden kindjes door weer en wind, ik zit liever binnen op de chauffage :-). Dus wordt er hier sinds enkele weken van collect & go gedaan voor de ‘grote boodschappen’. Ik bestel en mijn broer haalt af. Goeie samenwerking 🙂

Maar ik ben nu wel een beetje verplicht natuurlijk om op voorhand wat te voorzien wat we gaan eten. Dus heb ik ook maar een weekmenu opgesteld, in de wetenschap dat ik dagen onderling kan verwisselen als ik écht geen zin heb in het menu van de dag. ik geef het u mee, ter inspiratie 😉

Vrijdag: macaroni met kaassaus (met dank aan mama miracoli!)

Zaterdag: chippolatas met savooipuree en spekjes

Zondag: gevulde kipfilet , gevulde appels en gratin dauphinois

Maandag: spaghetti bolognaise

Dinsdag: schnitzels met gekookte aardappels en fijne boontjes

Woensdag: gevulde tomaten met rijst

Donderdag: vissticks met puree, gebakken champignons en tartaar

Gewone doorsnee patatten/groenten/vlees keuken zoals u ziet. Ik ben zo geen experimenteerder in de keuken. Mijn oma kon fantastisch koken, mijn mama ook. Bij mij is het meer het moet, want we moeten eten. Ik heb chance dat mijn broer de kok van dienst is op weekdagen, ik kook enkel in het weekend of andere dagen als ik thuis ben.

Ik vind vers koken wel belangrijk, er worden hier toch meestal echt verse groentjes gegeten. De kindjes moeten ook alles proeven. Ik heb het geluk van 2 kindjes te hebben die redelijk gemakkelijk zijn wat eten betreft, ze zouden al eens durven testen en er zijn natuurlijk wel een paar dingen die ze écht niet lusten (tiemen lust geen bloemkool bv en maren geen worteltjes) maar het valt heel erg mee. Witloof, spruitjes, broccoli.. de ‘moeilijkere’ groenten gaan hier zeer vlotjes binnen.

Alle overschotten worden ingevroren tegenwoordig.  Er zitten hier dus altijd doosjes met  klaargemaakte groentjes, aardappelen, rijst in de diepvries. Voor zo van die dagen dat het koken er bij inschiet. Of als alternatief voor een kindje dat iets niet lust.

Ons lievelingseten? Mij en de dochter mag je dag en nacht spaghetti bolognaise voorzetten. Mij en de zoon mag je dag en nacht gevulde hesperolletjes in de oven voorzetten. Mijn genen, jawel :-).

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op komen eten!

  1. Jan zegt:

    Eigenlijk wel een heel goed idee die gerechtenlijst. Ga mij daar deze week ook eens mee bezig houden. Lijkt me enorm tijd besparend te zijn. 🙂

  2. Doe jij gekookte aardappeltjes ook in de vriezer? Zijn die erna nog lekker? Gewoon in de microgolf erna??

Geef een reactie

