Timemanagement

Ik volgde deze week een dagje een workshop timemanagement. ‘Waarom?’ hoor ik u denken. Awel :-), het is eigenlijk nog een restant van mijn niet zo fraai evaluatiegesprek eind vorig jaar. Ik was het eigenlijk al een beetje proberen aan het vergeten maar in september stuurde onze hr dienst mij een tiental mogelijke cursussen door en ik koos er één uit die mij het compleetst leek. Dus niet: gebruik uwen outlook efficiënt en het komt allemaal in orde maar net iets meer. Het was een hele leuke dag, een kleine groep dus veel ruimte voor persoonlijke reflectie. Veel tijd om oefeningen te maken, je eigen gedrag eens vanuit een andere bril te (laten) bekijken en daar conclusies uit te trekken.

We kregen op voorhand een vragenlijst toegestuurd wat ik al heel  positief vond en de lesgeefster had ze duidelijk ook doorgenomen. We moesten onszelf bij het begin efkens voorstellen en eens zelf zeggen waar het timemanagement probleem zich afspeelde. Toen ik zei dat de verhouding werk/privé bij mij wel ok is (ik bedoel ik werk 32 uur en that’s it en ongeveer maandelijks nog een avond erbij, in vgl met de rest vd groep was dat bijzonder weinig). maar dat er een probleem was tijdens die werkuren, mijn werk niet georganiseerd krijgen, daardoor dingen vergeten of niet gedaan krijgen, etc. Maar dat bij mij vooral het deel privé nogal dramatisch is bij momenten. De lesgeefster keek mij aan, keek nog eens naar mijn naambordje en zei: ‘Ah, kijk, zo eens om de 20 cursussen kom ik er zo eentje tegen zoals u. Het type dat denkt dat de wereld gaat stoppen met draaien als ze eens ‘neen’ gaat zeggen. U moet dringend gas terugnemen op privégebied of u gaat zooooooo hard tegen de grond gaan binnenkort. Ik viel ver achterover toen ik uw vragenlijst las!’

Ah. Oei. Enfin, iets om over na te denken. Ik zou heel grààg die volledige medische/zorgwereld toestanden rond mijn dochter een deftige kick in the a** geven maar helaas dat gaat niet. En neen, ik geef mijn vrijwillgerswerk niet op. Ik doe dat zo graag! Ok ik vloek als de deadline van het tijdschrift eraan komt en ja ik kom dan een paar nachten niet aan mijn uurtjes slaap maar ik haal daar zo veel voldoening uit, ik heb zo toffe mensen leren kennen daardoor, ik werk op die manier aan mijn netwerk dat ik later nog zo nodig ga hebben voor Maren. No way dat ik er nog maar over denk om dat te stoppen.

Tijdens de lunch ga ik heel bewust naast de lesgeefster zitten die me nog wat persoonlijk coaching meegeeft op die manier. Dat ik moèt schrappen. Dat er absoluut dingen zijn die ik wél kan laten vallen. Ge strijkt niet graag, awel investeer in een strijkhulp. Stop met energie te steken in mensen en dingen waar ge geen energie uithaalt. Ah gij geeft andere vrouwen advies die ook BAM willen worden. Wat haalt ge daar uit? Niks. Stoppen of geld voor beginnen vragen. Ah gij houdt contact (éénrichtingsverkeer voor het overgrote meerendeel) met elvendertig mensen uit uw verleden die ge voor de rest eigenlijk nooit meer ziet of hoort. Stoppen. Ah er werkt al zo lang iemand op uw systeem. Gedaan ermee, ander en beter. Is dat gemakkelijk. Neen. Niemand heeft ooit gezegd dat het leven gemakkelijk was. Owkaykes, het was een heftige lunch 😉

De namiddag was ook interesant haha:

De dame naast mij: ‘ja, ik kan dat zo hebben hé. ik begin de living op te ruimen en leg al het oud papier bij mekaar. Doe het oud papier naar het berghok en zie de was uitpuilen. Dus ik denk: ik steek eerst ne was in. Maar het wasmiddel is op. Dus ik ga id voorraadkast een nieuwe fles halen en ineens denk ik a ja juist, we zitten zonder katteneten, ik moest dat nog bijschrijven op de boodschappenlijst. Dus ik ga naar de laptop, open mijn goed georganiseerde excel met de boodschappen en vul aan. En terwijl ik er dan toch ben kijk ik eens op fb, lees mijn mails en och ja, ik speel ook vlug een spelleke. Ah juist, de was. Ik ga terug naar het berghok om de was verder in te steken. De bel gaat, de postbode. De buurvrouw wuift over de schouder vd postbode dat ze me iets wil vertellen etc etc etc….. en drie uur later weet ik eigenlijk niet meer wat ik nu juist aan het doen was en ligt de living er dus nog even rommelig bij.

Zooo herkenbaar! En zooooo kontent dat ik was dat ik niet de enige ben die zo rap afgeleid is!

In elk geval, ik heb dus veel stof tot nadenken gekregen. En neen, ik ben niet gelijk ne halve zot nu mijn gewoontes aan het veranderen, in die val trap ik niet. ik ga tijdens de kerstvakantie eens goed nadenken wat ik kàn veranderen, wat ik wil veranderen en hoe ik dat ga aanpakken. Heb ik sebiet inspiratie voor mijn goede voornemens voor 2013 😉

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Timemanagement

  1. TheMiss zegt:

    Amai, lijkt mij een interessante cursus! Al zal het moeilijk zijn om theorie in praktijk om te zetten waarschijnlijk.

  2. Ohla! Ik wil ook graag zo’n cursus :-). Kan pijnlijk zijn, zo’n spiegel die je voorgehouden wordt, maar o zo leerrijk… Food for thoughts!

  3. Griet zegt:

    zo herkenbaar! ik zou ook best zo’n cursus volgen.

  4. jouw namiddag is zo zo herkenbaar… ben momenteel de was aan het vouwen, maar ik kreeg net een sms en de computer stond nog aan net naast waar mijne gsm lag, en wat doe ik nu? juist ja….deze blog lezen…

Geef een reactie

