peuterpuber²

Miljaar zeg, ik begon al stillekes te hopen dat de dochter het zonder peuterpubertijd zou doen. Wishfull thinking blijkbaar. Ik had natuurlijk zo slim moeten zijn dat peuterpubertijd met de ontwikkelingsleeftijd komt en niet met de werkelijke leeftijd.

De misses trekt hier de laatste weken werkelijk àlle registers open. Deugnieterij en kattekwaad van ’s morgensvroeg tot ’s avondslaat. En tussendoor haar koppeke uitwerken. Aan tafel liefst. En weglopen dat ook. Als ik ’s morgens niet vlug genoeg mee ben achter haar dan is ze al een stuk de straat in gelopen. Stap stap stap stap, altijd maar rechtdoor en vooral niet achterom kijken of luisteren als moeder roept.

Het probleem is dat mijn methode die voor tiemen min of meer werkte, belonen, niet werkt bij Maren. Tiemen kon ik enthousiast krijgen door goede dingen te belonen met stickers, Maren totààààl niet. Stickers…. ‘snuif’. En madam wéét hoe ze mij moet manipuleren pas op. Ik moet héél erg opletten dat ik rond etenstijd vriendelijk ben want anders gaat het bordje aan de kant. ‘neenee’ ‘uit’. En dan mag dat haar lievelingskostje zijn dat voor haar neus staat. Ow now, als madam haar koppeke wil uitwerken dan blijft ze met een koppige blik met haar rug naar mij in de eetstoel zitten en gaat er geen ene hap in, in het kind dat al onder élke curve whatsoever zit, die héél goed weet dat moeder stress krijgt van kinders die niet eten. Aaaarrgghhh….

Haar streng toespreken, haar efkens apart zetten …niks lijkt te werken. Er constant bijzitten of bijstaan en onmiddellijk ingrijpen als ze weeral eens een schuif opentrekt of een kast begint te legen of de kast begint te bewerken met een verloren gelopen stift. Dat is het enige wat erop zit voor de moment. maar dat is zooooo vermoeiend. Niet alleen mentaal want ge moet constant gefocust zijn en alert maar ook fysiek want raad eens wie kan er dus maar aan haar huishouden beginnen als little miss cuteness slaapt? Juist ja…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op peuterpuber²

  1. mamavantwee zegt:

    zo herkenbaar allemaal ;-). Op zo’n momenten durk ik mij wel eens afvragen :”waarom wou ik ook al weer kinderen?”. vooral die scènes aan tafel krijg ik de kriebels van. een mens slooft zich uit om eten te maken, liefst een beetje kindvriendelijk en dan ontploffen ze omdat de patatten godbetert te dicht liggen tegen hun vlees of zo. Grrrrrr. Dan heb ik veel zin om te roepen : ‘vret da geweune up’. honderd keer heb ik het al gezegd tegen dat die twee hier ‘volwassen’ zijn ben ik professioneel onderhandelaar.

Geef een reactie

