maart – maand van de leespraat

Ik hoop niet dat ik hiermee op slechte weg ben maar zowel van mijn januari topic – zorg voor jezelfmaand als van februari – opruimmaand moeten er nog enkele (hm hm) issues uit de weg geruimd worden.

Maar kom, dat houdt me niet tegen om voor maart een zo mogelijk nog ambitieuzer plan op te stellen. Zoals u hieronder al kon lezen heb ik dus een cursus gevolgd en was ik daar redelijk van onder de indruk. Leespraat.

Wat zegt de cursus: leer uw kind met taalontwikkelingsprobleem zo vlug mogelijk lezen! Want als het kan lezen kan het zijn/haar gedachten beter formuleren, zal het duidelijker articuleren, zal het geen woorden of letters overslaan, ontwikkelt het zijn/haar denkvermogen beter waardoor de algemene ontwikkeling vlotter gaat. Enfin, ik ben laaiend enthousiast.

Het leren lezen verloopt volgens een totaal andere manier dan de gewone manier van leren lezen. Als u een kind heeft op het einde van de kleuterschool, zoals ik heb, dan bent u vast al mee met hakken en plakken en maan, roos, vis en rijmen en p+o+p = pop. De auditieve manier van leren lezen is dat.

Leespraat gaat uit van de sterkte van het downkind zijnde het visueel geheugen. Dus gaan we omgekeerd tewerk. Maren krijgt vanaf dit weekend overal in huis woordjes te zien. Aan haar stoel, aan onze poes (haha grapje), aan haar bed, aan haar ‘kaasje’. Aan alle voorwerpen en dingen waar ze veel mee bezig is komt een kaartje te hangen. En mama gaat haar achtervolgen met een whiteboard & stift en woordjes die Maren zegt onmiddellijk opschrijven en tonen en herhalen. Dat is fase 1: motivatie! Tonen dat er zoiets bestaat als het geschreven woord.

In een tweede fase gaan we echt woordjes aanleren. Beginnen met 2: bv: auto en poes. En die gaan we herhalen, herhalen & herhalen tot ze het beet heeft. Hoe lang dat duurt. Tja dat hangt er een beetje vanaf. Dat kan 1 dag zijn, 1 week, 1 maand, mss nog langer. Volhouden is de boodschap. Zo bouwen we een mini-woordenboekje uit. Eens ze een aantal woordjes kent gaan we direct over naar zinnetjes trouwens. Als Maren ‘poes’ en ‘slapen’ kent dan is ‘poes gaat slapen’ niet zo héél veraf toch?

Eens er wat ‘bodem’ gelegd is gaan we spelletjes spelen. Fase drie: Maren laten ontdekken dat een woord verschillende letters heeft & delen van een woord, lettergrepen, klanken. En daar blijven we mee aan de gang. En we blijven nieuwe woordjes aanbrengen en zinnetjes.

Eens Maren het concept beet heeft van woordjes bestaan uit deeltjes en met die deeltjes kan ik andere woordjes maken hebben we het begin van schrijven beet. En daar beginnen we niet met de pen maar met een letterdoos. Woordjes leggen, zoals bij scrabble. En in een nog latere fase kunnen we dan overgaan naar echt schrijven.

U merkt het, het wordt een intensieve periode. En het grote gevaar schuilt erin dat mama niet langer ‘mama’ is maar ‘therapeut’. Daar moeten we een beetje mee oppassen. Gelukkig gaat alvast onze logo mee in ons verhaal zodat zij eventueel nieuwe stappen kan introduceren en ik het dan maar moet oefenen en oefenen. En ik denk (hoop) als dat heel speelsgewijs aangepakt wordt, dat Maren dat echt wel leuk gaat vinden.

Vanaf morgen beginnen we er mee. ik ben benieuwd! En natuurlijk zal ik hier regelmatig een update geven van de vorderingen.

Een gokje? Wie gaat er hier eerst kunnen lezen? Broer of zus? 🙂

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op maart – maand van de leespraat

  1. Bij Brian op school doen ze dat dus ook en hier alvast een groot succes, jammer dat je zondag niet komt, want anders had ik zijn woordjes is meegebracht.. 🙂

  2. Eilish zegt:

    Straks kunnen ze mekaar voorlezen !
    Heel veel succes !

  3. Voetje zegt:

    Heel veel succes!

Geef een reactie

