Leuren met uw kind

Zo voelt het toch aan. Woensdag mogen we het nog eens gaan uitleggen bij de dokter van de federale overheidsdienst sociale zaken. Waarom ik vind dat Maren wél recht heeft op een handicap van 66% en ik geen genoegen neem met de 50% die ze nu heeft.

Als u niet vertrouwd bent met ‘het systeem’ vraagt u zich misschien af wat het verschil is want zo op het eerst zicht doen die 16% er eigenlijk niet veel toe.

Met een handicap van minstens 66% krijg je, naast een verhoogde kinderbijslag, een aantal ‘voordelen’ die je anders niet krijgt zijnde:

– sociale tarieven bij bv energieleveranciers
– bijna volledige terugbetaling van dokters en apotheekkosten voor de persoon in kwestie
– persoon in kwestie wordt dubbel gerekend als persoon ten laste bij de belastingen

en zo zijn er nog een paar. Maar die drie maken voor mij veel uit. Want ik ben een éénoudergezin, één ouder dus één inkomen. En ja Maren mag dan mss een downerke zijn dat het goed doet en naar een gewone school kan maar dat is maar één kant van het verhaal natuurlijk.

Dat mijn miss door haar lage weerstand (downgerelateerd) elke herst/winter/lente moet aerosollen en die medicatiekost dus niet van de poes is dat zie je niet aan haar. Dat ik tijdens die maanden zo ongeveer 2 à 3 keer per maand met haar bij de huisarts of kinderarts zit, dat zie je niet aan haar. En dan spreek ik nog niet over eventuele ziekenhuisopnames.

Dat zij én privékiné en privélogo krijgt omdat een reva praktisch niet haalbaar is voor mij (ik moet nog gaan werken ook) dat zie je niet aan haar. (kiné betaal ik 50% zelf, logo 75 % zelf). Dat ik er niet kom met mijn vakantiedagen om mijn zieke dochter op te vangen en dus onbetaald verlof moet nemen, dat zie je niet aan haar. Dat ik investeer in haar toekomst door zelf bijscholing en dure cursussen te volgen, dat zie je niet aan haar. En zo zijn er nog wel een aantal zaken..

En wat het ergste is, die toekenning van die 66% hangt af van…. de willekeur van de dokter die je voor je krijgt. Want in de ene provincie maken ze er totaal geen probleem van om dat aan downerkes toe te kennen, in de andere bekijken ze je alsof je de grootste profiteur van de lage landen bent.

U mag 2 x raden in welke provincie ik woon. Ik kijk er alvast niet naar uit.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Leuren met uw kind

  1. Overmorgen dus? Ik zal mijn duimen alvast opwarmen 🙂

  2. maaike zegt:

    ik schrijf regelmatig verslagen voor ouders die voor verhoogd kindergeld gaan..daarna gaat’t verslag richting CLB en met hun handtekening lukt ’t dan om verhoogd kindergeld te krijgen.
    Maar de papieren moeten correct ingevuld worden en mogen ’t zeker niet te rooskleurig voorstellen allemaal…
    Zeg maar dat ze ab-so-luut niets zelfstandig kan 😉 aankleden, eten,… 😉
    Succes!!

  3. missfolies zegt:

    Ik duim mee! Verschiet er trouwens van dat down-kindjes niet automatisch als 66% aanzien worden. Maar ben dan ook niet thuis in die dingen. Het leek me gewoon evident.

  4. Herkenbaar,…..en enorm frustrerend,…….en er moeten gewoon duidelijk regels komen en zonder al dat formulieren gedoe,….je fantaseert toch niet dat je kind down heeft en men weet heus wel welke problemen er dan bijkomen,….ze zouden beter op andere zaken wat meer controleren.

  5. Heidi zegt:

    Ellendig he… Soms is het ze zelfs te veel om vriendelijk te zijn.

Geef een reactie

