Erbij horen

Deze week nam Maren ter hoogte van het schoolhekken ongegeneerd de hand van een totaal onbekende papa vast (moeder moest dringend een klapke doen met een mama en was efkens afgeleid) en stapte rustig mee met hem richting kleuterschoolingang, druk kwebbelend over ‘uf’ en de ‘pippen’ en toen ze aan het kippenhok waren hield de papa braaf halt zodat Maren haar vaste ochtendritueel ‘begroet elke kip’ kon doen. Aan het andere handje van Maren hingen 2 jongenskleuters, te bekvechten over wie nu eigenlijk haar handje mocht vasthouden en hoe lang. De papa hield de deur open voor prinses Maren en lachte eens verontschuldigend naar mij ’t is ook zo’n lieveken hé!’ (gelukkig heb ik nog enkele jaren om haar diets te maken dat ze niet zomaar de hand van elke vreemde man mag/kan vastnemen… 😉 )

Als ze binnenkomt in het klasje dan zijn de juffen oprecht blij dat ze er weer bij is, krijg ik meestal een enthousiast verhaal van de dag ervoor dat ze zo flink meegedaan heeft of dat ze bang was ‘maar we hebben het opgelost’ of krijg ik leuke anekdotes te horen van op de speelplaats.

Als ik haar ’s avonds ga ophalen in de schoolopvang dan gaat Maren ièdereen die zich op dat moment in de ruimte bevindt kussen. Juffen, kindjes, mama’s, papa’s, pepéés, meméés.. ze moeten er allemaal aan geloven. En haar favorietjes krijgen zelfs 2 kussen :-). ‘Zo een schatje’ zie je ze allemaal vertederd denken.

Vandaag kwam er een schoolvriendinnetje spelen. Een terugbezoekje moet ik zeggen want enkele weken geleden mocht Maren al eens gaan spelen bij O. thuis. Maren liep de helft van de tijd rond met O. aan haar hand. ‘kom, kom’ mét bijhorend “komgebaar’, àlles moest ze tonen. De poppenhoek, de verkleedkoffer, het poppenhuis. Ze hebben samen gekleurd, pannenkoeken gegeten, gegibberd en geknuffeld. Zo leuk om te zien. En zo leuk om ook op deze manier bevestigd te zien wat hierboven ook al duidelijk werd… Mijn kleine meid is helemaal aanvaard op school, ze hoort er gewoon helemaal bij.

Na Pasen mag ze van mama elke dag gaan… een grote gok of ze het fysiek aan zal kunnen want op schoolavonden heeft mijn kleine miss een erg kort lontje, loeren de tranen altijd om de hoek en is het avondeten geen evidentie. Maar ooit moeten we de sprong eens wagen natuurlijk en gezien er na Pasen toch niet zoveel volle weken school meer zijn lijkt nu het moment juist.

Maandag en dinsdag gaat ze voor de eerste keer eens meedraaien in de vakantieopvang op school. Ik kreeg al het geruststellende nieuws dat ze bij één vd begeleidsters ingedeeld is die ze kent van de naschoolse opvang. Niet dat Maren een probleem zou maken van iemand vreemd maar vooral voor mama is het een geruststelling dat die persoon Maren kent en dus weet dat ze overal ogen moet hebben omdat mijn kleine miss héél graag eens op stap gaat.

Ik prijs me gelukkig, dat ik ,na de supercrèche, ook een superschool vond blijkbaar waar er àlles aan gedaan wordt om Maren zo gewoon mogelijk te behandelen, waar niemand raar opkijkt van amandelvormige ogen, waar inclusie geen begrip is maar een evidentie. En niet alleen voor Maren hé, er is nog minstens één ander ‘highcare’ kleuter en die krijgt net dezelfde behandeling. Alles om dat heel slechtziende meisje overal bij te betrekken en een veilige haven te bieden.

Mijn goed gevoel van de allereerste kennismaking, nog voor er sprake was van een dochter met handleiding, is dus bevestigd. En ik kan daar alleen maar heel blij om zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Erbij horen

  1. Superleuk om te lezen,….dat scholen echt hun best doen voor kids met een beetje extra zorg,…

  2. maaike zegt:

    super!!!
    Het karakter bepaalt ook heel veel natuurlijk 😉 Moest ze nu iedereen één voor één bijten als ze aankwam en weg ging… het zou vermoedelijk een ander verhaal zijn 😉

Geef een reactie

