Goed doen

Doet u dat soms? Een goed doel steunen? Vrijwilligerswerk? Iemand die je eigenlijk niet kent helpen?

Wij wel dus 🙂 en neen ik wil mezelf helemaal geen lof toewuiven, ik vind het een normale zaak om me als gezin te scharen achter enkele projecten, ik heb geen groot geld te geef (helaas) maar met deze post wil ik misschien mensen wakker schudden dat hele kleine, voor de meeste mensen haalbare zaken, ook écht helpen en een verschil uitmaken. En ik vind het belangrijk om dat mee te geven aan de kinderen, dat er mensen en kinderen zijn op deze wereld die het niet zo getroffen hebben als ons én dat je niet altijd iets moet doen om iets in de plaats te krijgen:

Vooreerst is er natuurlijk mijn vrijwilligerswerk bij Downsyndroom Vlaanderen. Downsyndroom Vlaanderen draait volledig op de vrijwilligerswerking van ouders. Allemaal mensen die ook nog een gewone job hebben én een gezin met één of meerdere zorgenkinderen. Ik vind dat ferm. Zelf probeer ik een beetje van nut te zijn in de Oost-Vlaamse kernwerking en coördineer de redactie van ons tijdschrift Tripliek. Daar kruipen heel wat uurtjes in, er wordt al eens gevloekt en geweend als de deadline weer nadert maar als een gloednieuwe Tripliek dan weer in de bus valt dan ben ik altijd blij! Wat haal ik daar uit: Véél! Een netwerk van ouders en professionelen waar ik nu of in de toekomst zeker nog nood aan ga hebben, veel voldoening om mensen te kunnen troosten, ontroeren, laten lachen met herkenbare verhalen. Love it!

Een tweede goed doel dat mij zeer nauw aan het hart ligt: Babynest. Dat er kinderen midden in de winter op teenslippers en blote voeten rondlopen hier in Gent, in mijn eigen stad en eigen wijk. Dat er baby’s geboren worden en letterlijk in een kartonnen doos moeten slapen in een krot van een huis. Hémeltergend vind ik dat. Babynest werkt samen met een aantal organisaties in Gent (oa OCMW) die moeders over de vloer krijgen die niks hebben. Met een doorverwijzing van zo’n organisatie kunnen ze bij Babynest bv een babypakket (basispakket kleertjes, luiers, verzorgingsproducten) komen afhalen, of een pakket kleren voor hun kinderen. Ook bedjes, buggy’s, klein speelgoed, … Wiske zorgt ervoor dat elke mama geholpen wordt en verzet daar stad en land voor. Als ik ooit meer tijd heb ga ik daar ook daadwerkelijk helpen, kleertjes sorteren, wassen, strijken… Er zijn vele handen nodig…

Eind vorig jaar adopteerden wij via ‘Gambia naar school’ financieel een kindje in Gambia, voor 50 euro per jaar kan Palamin (5) een jaar lang naar school, krijgt hij er elke dag een maaltijd en kan hij er een dokter zien als het eens nodig is. En we mochten een kerstkadootje opsturen! 🙂
Heel confronterend voor Tiemen was dat, de wetenschap dat er kindjes zijn op deze wereld die niet zomaar naar school kunnen. Blij dat ik hem zo jong dat bewustzijn toch al een beetje kan meegeven.

En bij de grote lenteschoonmaak en de renovatie van de kinderkamer vulde ik samen met Tiemen een zak vol knuffels die we schonken aan See and Smile, een organisatie die oa in Oeganda oogoperaties, tandheelkundige ingrepen en schisisaandoeningen ondersteunen. Elke knuffel betekent troost voor weer een kindje.

Zo, wie weet heb ik hiermee een aantal van jullie kunnen motiveren om ook in de omgeving op zoek te gaan naar een project. Want met een klein beetje steun van véél mensen kunnen bergen verzet worden, daar ben ik heel erg van overtuigd.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Goed doen

  1. tanneke72 zegt:

    Ik vind ook belangrijk dat mijn kids hun luxe-leventje niet vanzelfsprekend vinden. Mama steunt AzG financieel. Ik breng onze overbodige spullen en kleertjes naar een vrouwenopvangcentrum. Ik probeer me af en toe te engageren in school, of voor een jeugdbeweging als kookouder. Ik hoop ooit als ze wat groter zijn met hen een soort inleefreis te maken. Ik probeer hen ook bij te brengen dat ze goed voor hun spullen moeten zorgen. Die spullen kosten geld, mama heeft daar moeten voor werken. Geld komt niet zomaar uit de muur. Waarde van geld bijbrengen… Daar begint het al mee vind ik.

  2. Ik ga meelopen ten voordelen van een goed doel, oude kleren worden naar vrouwen voor vrouwen gedaan, oud speelgoed ook,…elk jaar mee wanneer de kindjes van Merlijn op uitstap gaan…maar dat is het dan ook, mss wordt het tijd om nog meer te doen,…….

Geef een reactie

