Fan van Farmcamps!

Ziezo we zijn terug! Jammer genoeg…. want het was leuk! Hééééél leuk! Heel erg voor herhaling vatbaar!

We mochten op uitnodiging van Farmcamps een boerderij uitkiezen om het concept eens uit te proberen. Maren is niet echt autominded dus ik probeer altijd max 1.5 à 2 uur onderweg te zijn. Farmcamps Five Star in Zeeland (Noord-Beveland) paste precies in die radius en zo vertrokken wij woensdag nà de zwemles van Tiemen met een volgepakte auto richting Kamperland voor een ritje van 1u10min volgens mevrouw gps.
Ik probeer per dag een overzichtje te maken van mijn indrukken, onze activiteiten en er wat foto’s tussen te zetten. Zet u en pak iets om te drinken want dit wordt geen kort blogje 😉

woensdag

Na amper 10 minuten rijden staan we al stil voor de brug van Zelzate 🙂 en met nog wat file in Nederland erbovenop wordt het toch een ritje van goed 2 uur maar we vinden de boerderij vlotjes en ik hoor op de achterbank direct al enhousiaste kreten: ‘kijk paardjes!’. Naast de parking staan 4 pony’s die duidelijk gewend zijn om mensen om zich heen te hebben want ze komen ons al even enthousiast begroeten als wij hen: speedy, bliksem, gino en aminga zullen de komende dagen ons hart en vooral dat van mijne zoon stelen. We lopen richting binnenspeeltuin waar de receptie is van de boerderij en worden hartelijk verwelkomd door boer Jan en boerin Ella. We krijgen een beetje uitleg en een kaartje met de aanduiding waar we onze tent kunnen vinden én de mededeling dat een klein uurtje later de kinderen mogen meehelpen om de dieren op stal te doen en te voederen. We gaan vlug onze tent opzoeken. Wàààw… dit is niet wat we verwachtten maar véél beter! Een echt vakantiehuisje maar dan tentzeil muren en dak. Een keukenblok, een eettafel, een zithoek, een écht speelhuisje met onderaan plaats voor 2 kindjes om te slapen, een apart kamertje met 2 eenpersoonsbedden en een tweepersoonsbed. Er zijn zelfs ligplanken en open kastjes om onze kleren en andere spulletjes netjes op te bergen. Er is ook nog een speelgoedkist met binnen- én buitenspeelgoed (bal, frisbee, badmintonsetje, petanqueset, springtouw en een heleboel gezelschapsspelletjes en kleurtjes). Héél fijn! Je mag op de campingplaats niet met de auto rijden maar er zijn handige kruiwagens ter beschikking om alle spulletjes uit de auto te halen en naar de tent te vervoeren. Ik moet op die manier maar 2 x over en weer lopen, de kindjes amuseren zich ondertussen al in het speelhuisje. Ik zet vlug alles aan de kant en haal de boterhammen boven zodat we nog voor het voedermoment kunnen avondeten.

ingang

boer tiemen en boerin maren zijn er helemaal klaar voor..

boer tiemen en boerin maren zijn er helemaal klaar voor..

tent

kinderhuisje

slaapruimte 1

slaapruimte 2

tent binnenin

Boerin Tessa (Tessa, Martin, Anne & Patrick zijn de kinderen van boer jan en boerin ella) komt het plein op om ons te halen voor het voedermoment en de eerste avond zijn er maar drie gezinnen op de camping dus we gaan met ons klein gezelschap de beestjes eten geven. Maren loopt enthousiast het kippenhok binnen en Tiemen is al direct in de weer met één van de voederbakken, andere kindjes mogen de eitjes rapen. Daarna gaan we de pony’s op stal zetten, tiemen staat te trappelen om ook een pony te mogen begeleiden maar hij komt een beetje te dicht bij Bliksem die pardoes op z’n voet gaat staan. Tiemen begint te brullen, Bliksem schrikt en doet een stap vooruit véél te dicht bij Maren plots die het ook op een brullen zet… daar sta ik dan met 2 brullende kinderen….. fiew. Enfin, 2 minuten later zijn de gemoederen bedaard en kan ik Tiemen troosten met de boodschap dat hij straks een konijn mag uitkiezen dat naast onze tent zal gezet worden. We gaan nog mee de paardjes eten geven, ontdekken dat er wel héél veel poezen wonen op de boerderij (we tellen de eerste avond 11 stuks) en dan mogen we een konijn kiezen, Tiemen kiest Snuffie. We kijken nog naar het op stal zetten van de paarden en knuffelkalfje Bella en gaan dan mee met boer Jan voor een korte rondleiding op het erf.

kippen eten geven

kippen eten geven

Bella

Bella

Als we terug bij de tent komen staat Snuffie ons al op te wachten, de kindjes houden zich wat bezig en ik breng wat orde in de chaos van onze tent. En ik merk al heel vlug dat de goede raad van enkele vriendinnen (neem winterpyama’s mee en veel reservekleren) heel nuttig was. Want wat is het koud zeg ’s avonds in zo’n tent. Ik doe een poging om het gaskacheltje aan te krijgen maar mijn technisch talent reikt zo ver niet blijkt. We gaan allemaal tegelijk slapen dus en kruipen onder de lekker dikke dekbedden en onze fleecedekentjes.

donderdag

Donderdag begint erreg vroeg want ons bioritme staat niet echt afgesteld op een haan die vanaf 4.15 uur om de 10 minuten zijn stembanden test. De kindjes slapen gelukkig terug in en om 7.00 uur begint onze dag echt. We hebben het koud dus maak ik vlug wat warme choco. We proberen een aantal van de gezelschapsspelletjes uit. Vanaf 8.00 uur begint ook de rest van de camping te leven en Tiemen gaat buiten op verkenning. Ik hoor m 5 minuten later al racen op de skelterbaan samen met vriendinnetje maxine. Terwijl ik met Maren het terrein wat verder verken zie ik ineens Tiemen met een pony lopen, hij mag helpen om de pony’s van stal te halen. Een glimlach van oor tot oor op zijn gezicht. Daarna gaan we samen naar de binnenspeeltuin, ik nestel me met mijn boek in één vd zetels en de kindjes amuseren zich. Je kan naar hartelust drankjes, taart, ijsjes bestellen en gewoon op de rekening van de tent laten zetten, heel gemakkelijk om zonder geld te kunnen rondlopen! Rond de middag komt boerin ella vragen of we mee willen figureren in een promofilmpje over het natuurcentrum dat verbonden is aan de boerderij. Natuurlijk willen we dat. We kijken onze ogen uit naar de diertjes en het filmpje van mevrouw Klaproos. Na het middageten merken we dat er meer en meer mensen toestromen op de camping, de tenten lopen langzaam vol. De kindjes amuseren zich te pletter en Tiemen is in de wolken als Patrick komt vragen of hij wil ponyrijden en helpen kammen. Dat laat hij zich geen 2 keer zeggen. Maren en ik ontdekken ondertussen een nestje kleine poesjes aan de stallen. Smelt! Na het avondeten doen we terug mee met het voederen van de dieren en mag Tiemen de pony’s terug op stal helpen doen. Ook het konijnenhok van Snuffie en de andere tentkonijnen krijgt een grondige poetsbeurt. We sluiten de avond af onder een dekentje met een film op de meegesmokkelde dvdspeler 😉

de pony op stal zetten

de pony op stal zetten

ponyrijden

Vrijdag

vrijdagochtend is meneer de haan weer vroeg wakker maar ik slaap toch terug in blijkbaar, om 7.30 uur word ik wakker van een prinses die mij wakker kust :-). Maren gaat onder een dekentje in de zetel naar samson kijken en ik lees verder in mijn boek. Om 8.15 uur is ook tiemen wakker en na het ontbijt en wat spelletjes gaat hij terug buiten spelen. Het lijkt prachtig weer te worden vandaag. Na het voeren van de dieren gaan we boodschappen doen in de supermarkt die op amper 2 km van de boerderij ligt. Rond de middag gaan we naar de binnenspeeltuin, daarna eten we en daarna gaat tiemen spelen met de vele kinderen. De camping is ondertussen helemaal volgelopen dus speelkameraadjes genoeg! mama nestelt zich met maren in de hangmat die bij de luxetent hoort. Wat een zaligheid, maren geniet van de mama aandacht en we zingen samen liedjes en doen wat woordspelletjes. Na het rondje ponyrijden gaan we naar het strand. De Banjaard is vlakbij en we genieten van 2 uurtjes zon, zee en strand. We rijden terug en de heerlijke bbq geuren komen ons tegemoet, de beide buurtenten hebben gasten en gaan bbqen blijkbaar (bij elke lodge tent hoort een bbq en een houtkachel). Wij houden het bij de overschot van de spaghetti van donderdag, spelen nog wat spelletjes en gaan mee op voederronde. Boerin Ella haalt zowel de konijnen buurman & buurman, knuffelkalfje bella als het veulentje er eens dichterbij en de kinderen halen hun hartje op! Mama valt nog eens in zwijm als ze het nestje kittens ontdekt in de stallen, de poesjes zijn maar een goeie week oud…. De kleine poezen mogen hier gewoon meegenomen worden maar helaas helaas… we gaan dat onze eigen kater niet aandoen. Tiemen speelt buiten met een paar vriendjes tot het bijna donker is en ik leg maren alvast te slapen. Ze is moe van alle indrukken, het vele spelen en de ambiance op de boerderij. Tiemen wil nog niet slapen en we nestelen ons buiten op het terras onder een dekentje, hij met de tablet, ik met mijn boek. Om 23 uur eindigt onze dag.

skelterbaan

tuin

by night

Zaterdag

Zaterdagochtend slapen we làààààng uit, pas om 8.45 uur komt er beweging in mijn dochter en Tiemen houdt het zelfs uit tot 9.30 uur… We eten op het gemak en Tiemen slaat de voederronde over. Hij gaat spelen en ik begin ondertussen wat op te ruimen, deze namiddag vertrekken we al weer naar huis.. Als de bedden afgehaald zijn gaan we de rondleiding doen. Tiemen kreeg bij aankomst een boerenpaspoort met een aantal opdrachtjes in (boer helpen hokken opruimen, diertjes helpen eten geven, paarden van stal halen en wat spelletjes). Eén van de opdrachten is een zoektocht over het erf. maren heeft er niet veel zin in en net als we vraag 1 ingevuld hebben komt boerin tessa vragen of tiemen wil helpen de pony’s te kammen en de stallen uit te mesten. Een dikke ‘jàààààà’ en hop weg is hij, ik ga vlug mijn fototoestel nog eens halen want dit zou wel eens hele leuke foto’s kunnen opleveren… Tiemen geniet van begin tot einde en ook Maren begint haar schrik goed te overwinnen, op schoot bij boerin ella durft ze zelfs een ponysnoet te aaien. Na het middageten staan plots alle kindjes met water te spelen (prachtig weer!) en ook Tiemen kijkt me smekend aan. Gelukkig heb ik de spullen uit z’n zwemzak van woensdag gedroogd en kan hij dus meespelen in zwembroek. Ze amuseren zich te pletter met een emmer water en de trampoline… Maren gaat buurten, beetje slapen bij de ene buren, een boterham bedelen bij de andere buur, spelen met de overburen, iedereen vindt het leuk als ze eens langskomt. Ik kan ondertussen goed doorwerken en leeg de tent helemaal. Als de auto geladen is ga ik nog een uurtje op ons terras zitten genieten in de zon.

pony aaien

stallen uitmesten

Na een afscheidsronde bij de buren en de overhandiging van Tiemen zijn boerenknechtdiploma door boer jan checken we uit. Het waren een paar hele hele leuke dagen en hopelijk kunnen we nog eens terugkomen ooit!

diploma

Conclusie

Farmcamps is een héél leuk concept voor jong en oud. Het combineert het leuke van een camping (de sfeer, de leuke contacten met iedereen) met het aangename van toch wat comfort. In de safaritenten is geen badkamer (wel een toilet) maar er is natuurlijk een sanitair blok op de camping dat er dik ok uitziet, de luxe lodgetenten zijn echt helemaal af. De boerderij waar wij te gast waren was echt supertof! Het contact met het gezin is heel fijn en leuk om te zien dat iedereen zich inzet om het de gasten naar de zin te maken, geen vraag werd onbeantwoord gelaten en geen moeite was te veel. De dieren mogen helpen verzorgen en er gewoon heel dichtbij kunnen zijn een paar dagen was zeker voor mijn kleine man een absolute hit. De kinderen hebben een reuzeleuke tijd gehad en ik ben helemaal ontspannen en heb 2 boeken kunnen uitlezen. Hartelijk dank Farmcamps voor deze leuke kans (je mag ons altijd terugvragen 😉 ) en héél héél erg bedankt aan boer Jan en boerin Ella en hun gezin!! We zullen nog lang met veel plezier terugmijmeren bij de vele foto’s….

wij

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Fan van Farmcamps!

  1. maaike zegt:

    dat ziet er daar idd dik in orde uit!

  2. TheMiss zegt:

    Ziet er heel leuk uit. Onze kleine man ziet zoiets wel zitten als hij wat groter is, denk ik!

  3. Christel zegt:

    Dat zag er heel goed uit.

  4. Els zegt:

    Klinkt heel leuk! Leuk verslag. Ik krijg al direct zin om ook te gaan.

Geef een reactie

