Mijlpalen

De zoon groeit. En niet alleen letterlijk (zijn die broeken nu wééral te kort???) maar nog meer figuurlijk.

Mijn kleine man volgt sinds een dik half jaar therapie. Omdat hij heel angstig was voor vanalles en nog wat, omdat hij het soms wat moeilijk heeft met ons ‘speciaal’ gezin. Omdat hij door dat alles een nogal laag zelfbeeld heeft. Niet dat je dat eraan ziet aan de buitenkant, de mensen rondom ons zien Tiemen meestal als een vrolijke spring – in – ’t – veld, als de immer grappige hyperactieve lieve broer van Maren. Thuis zien of zagen we heel dikwijls een andere Tiemen. Eind vorig schooljaar kreeg ik elke avond een kruidvat thuis, dat eenmaal thuis in het veilige nest, ontplofte. Woedebuien, huilbuien, agressieve buien… het hoorde er allemaal bij. Superaanhankelijk ook naar mij toe, niet alleen willen slapen bijvoorbeeld, altijd moest mama in de buurt zijn en echte paniekaanvallen krijgen als dat niet het geval was. Nergens naartoe willen zonder mij, enkel oma en opa bleken waardige mama-vervangers te zijn, maar voor de rest: niet willen gaan spelen bij klasgenootjes, niet naar vakantieopvang willen waar hij niemand kende, geen hobbies willen doen… Héél slecht slapen, met elke nacht nachtmerries en echt huilen, bang zijn, roepen…

Enfin, mama trok aan de alarmbel, schakelde hulplijnen in, en sinds augustus gaat Tiemen dus regelmatig naar een kindertherapeute. En ik kan, een dik half jaar later, opgelucht ademhalen. Ik had het nooit durven hopen dat het nog zo goed zou komen maar kijk, ik heb mijn vrolijke kereltje nu ook thuis terug! En ja natuurlijk is hij soms nog bang, of boos, of moe… maar hij kan dat nu perfect kaderen, uitleggen waarom, zelf oplossingen voor bedenken waardoor het kruidvat gewoon niet meer geladen geraakt. Hij trekt zelf op tijd aan de noodrem ‘mama nu moet je mij gewoon even met rust laten’ of ‘ik ben boos omdat’ en rustig een uitleg doen. Oef!

En de laatste weken zijn er dan ook automatisch een aantal mijlpalen gevallen…. Hij is begonnen met ponyrijden om de 14 dagen op woensdag. Superleuk vindt hij het en je ziet hem echt genieten. Sinds vorig weekend gaat hij op zondag naar de voetbalschool. Bij allemaal kindjes, volwassenen die hij totaal niet kent. Een dik uur techniek leren, balletjes trappen, zich amuseren. Fier als een gieter in zijn voetbaloutfit (en in gedachten al op de Heizel in rodeduivelstenue 🙂 )
En vanavond de grootste test… een paar weken geleden vroeg ik aan de mama van een vriendje of Tiemen met hen mee mocht naar de kinderfuif op school deze avond (wegens dat de combinatie Maren en vrijdagavond niet echt een succes is momenteel en ik dus zelf niet echt kon meegaan) en ja dat was geen probleem. En in één adem vroeg de mama aan Tiemen ‘en blijf je dan slapen ook bij ons?’. En tot mijn supergrote verbazing zei Tiemen ‘o ja leuk!’ (dat was dus enkele maanden geleden echt nooit gebeurd). Dus de zoon is op logement vanavond. Ik duim zo dat het meevalt en we weer een nieuwe stap gezet hebben in het mama-loslaat-proces.

update: het logeerpartijtje was een groot succes! joepie!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Mijlpalen

  1. doetje zegt:

    Ook hier een aanhankelijke dochter. Zo vaak lees ik bij anderen dat loslaten hen zo moeilijk valt, maar ik ben meestal heel blij als ik haar weer (weliswaar kleine) stap zie zetten in iets meer onafhankelijkheid. Want boy, wat kan dat verstikkend werken voor ons als gezin, maar vooral zij mist zoveel leuke dingen hierdoor. Dingen waarvan ik weet als ze éénmaal de moed zou vinden om ze te proberen, ze er een ongelooflijk leuke tijd zou beleven. Way to go, Tiemen.
    PS en zelfs als is het niet onmiddellijk een onverdeeld succes, de spontane ‘o ja leuk’ is al een overwinning op zich!

  2. kientjes zegt:

    En??? Hoe is de logeerpartij geweest?

  3. prinses op de kikkererwt zegt:

    Goed om te weten dat die therapie echt kan werken! Fijn dat je zo relatief snel zo veel effect ziet…

  4. Els zegt:

    Zo goed! Heel fijn voor jou én zeker voor Tiemen!

Geef een reactie

