10 redenen waarom ik het geweldig vind om een kind met Down te mogen opvoeden

Bon, u las ongetwijfeld allemaal dit krantenartikel

Mijn antwoord:

10 als ze gillend en roepend de supermarkt op z’n kop zet dan kan ik mijn vijfjarige nog altijd gemakkelijk onder m’n arm nemen en haar gewoon buiten dragen… ze is zo licht en klein dat ze bijna nog in m’n binnenzak past

9 ok soms vind ik ze eens niet op de speelplaats, dat komt omdat ze kleiner is dan haar leeftijdsgenootjes én het fijn vindt zich te verstoppen. Mààr: ik mag dus elke dag verstoppertje spelen en/of aan de hand van leuke tips van 5-jarigen ‘warm! warm! neen koud. oooohh warm! jààààà hééééét’ een heuse zoektocht ondernemen. En daar zit ze dan, verstopt in een vrachtwagenband op de immense speelplaats van de school :-). Love her to bits.

8 Maren entertaint de wachtrijen meestal, dus wij mogen quasi nooit voorsteken, de mensen vinden mijn miss met al haar zotte kuren vééls te grappig…

7 ik heb ondertussen een zeer grondige kennis van een aantal zaken: ik kén elke aflevering van Samson & Gert vanbuiten, ik kan elk liedje van Plop & Piet Piraat meekwelen en ik ken elke muppet (vooral ‘meisje varken’ zoals de dochter ze lieftallig noemt) vanbinnen en vanbuiten. Ik ben een echte aanwinst voor uw quizploegje dus. U roept maar.

6 als ze niet wil eten dan doen wij van vliegtuigje. Dan gaat dat wat gemakkelijker. Of we maken er een grapje over. Of we eten de dag erna spaghetti, want dat eet ze altijd. Een geluk dat wij alllemaal héél graag spaghetti eten zeg!!

5 de mensen vertellen dat mijn kind Down heeft… meestal doe ik dat niet op voorhand. Waarom zou ik ook, als ze haar zien dan zullen ze het ook wel zien. En terzelfdertijd zien dat ze een gewone kleuter is. Maar dan met een extra portie schattigheid. Blessed.

4 mijn favoriete moment? Als ik ga slapen en Maren opzij leg in mijn grote bed. Want het kind verwarmt mijn plaatsje voor. Als dat geen dochterliefde is…. Meestal krijg ik er nog een slaapdronken kus/knuffel/oufanjou bovenop…

3 wat ik het meest fantastische vind aan het feit dat maren Down heeft? Dat ik daardoor een ongelooflijk aantal nieuwe mensen leren kennen heb. Ouders van. Even gelukkig als wij. Dat ik deel uitmaak van de liefste, warmste, gezelligste, mooiste familie van Vlaanderen…

2 de toekomst…Wat we morgen gaan eten, wat we volgend weekend gaan doen… dat is voor ons de toekomst. Carpe diem, weet u wel!?

1 de eerste 36 jaar van mijn leven waren een goeie oefening. Het echte leven begon toen ik mama werd. Tiemen maakte van mij een mama. Maren maakte van mij een àndere mama. Ik ben ze daar beiden oneindig dankbaar voor.

en om dan toch met één negatieve noot te eindigen: wat een weertje zeg vandaag… puh!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op 10 redenen waarom ik het geweldig vind om een kind met Down te mogen opvoeden

  1. piepow zegt:

    Heel mooi, Britt! En gelijk heb je – alhoewel ik het meeste nog niet heb mogen ervaren met ons piepeklein Ernestje.

  2. jessie zegt:

    Geweldig!! Niet alleen jij hebt geluk met zo’n geweldige dochter…Maren heeft ook veel geluk met zo’n topmama!!

  3. ismama zegt:

    Een positieve top 10 en een negatieve top 10 maar ik lees toch 2 keer mamas die hun kind graag zien… Gelukkig maar

  4. Schitterend! En van sommige dingen uit dat artikel dacht ik: tja, dat kan ook zo zijn met kindjes zonder down (dezelfde films kijken, moeilijk eten), al besef ik dat het ontwikkelingstempo dan misschien anders is waardoor de situatie langer of korter duurt.
    Mooi voorbeeld van omdenken, deze post. 🙂

  5. doetje zegt:

    Ik denk dat iedere ouder ook recht heeft om eens te klagen, waarom mag die mama niet eens gewoon zeggen dat het zwaar is? Het is nu ook geen rozengeur en maneschijn hé.
    Neemt niet weg dat je top 10 super is! Ik zeg ook altijd dat Aukje (autisme) betere ouders van ons maakt, omdat wij veel bewuster met alles omgaan!

  6. Ingrid Schirmer zegt:

    Super, die top 10 van jou! Je bent ’n inspiratie voor alle ouders, niet enkel voor ouders van ’n down kindje… Xxx ’n oude bekende

  7. Super mooi geschreven,….

  8. Sigrid Sigi zegt:

    Als ouder moet je ook een beetje creatief zijn hé, ik had vandaag mijn 3 downtjes op de achterbank en neen dan zet ik geen piet piraat op, maar Marco Borsato, en met z’n allen hebben we luid mee “gekweeld” bij rood, ook de kleinste die nog maar een week in België is, is al fan, kwestie van opvoeding hé 😉
    Geweldige lijst van je Birgit!

  9. sarah zegt:

    Ik deelde het, want na het negatieve artikel ben ik zo blij met wat moois! dank.

  10. Vanessa zegt:

    Heel mooi geschreven en veel is herkenbaar. Maar een kindje met down hebben is niet altijd rozegeur en maneschijn. Deze kinderen kunnen veel medische problemen hebben. Zoals alle mama’s heb ik de liefste, schattigste en mooiste zoon die er is. Ik ben supertrots op hem, maar wat heb ik al verdriet en zorgen gehad over hem. Na een hartoperatie, leukemie, herseninfarct, autisme en scoliose blijft hij gelukkig, blijft hij er voor gaan en geeft mij ook de moed en energie om ervoor te blijven gaan. Ondanks dit alles blijf ik hem graag zien, is hij mijn zonnetje maar is het niet altijd gemakkelijk.

Geef een reactie

