YNAB? IDNHAB!

Wat de grootste stressfactor is in een eenoudergezin? Geld. Bij mij toch. Het is elke maand angstig afwachten of we het einde halen. Goochelen om toch maar niet aan onze al zeer minieme spaarcenten te komen. Bezuinigen op kleine dingen. Heel erg budgetteren. zoveel gaat naar dit, zoveel naar dat, zoveel opzijzetten voor wat komt en panikeren als er onverwachts lijken uit de kast vallen. Zoals deze week.

Ik lees bij heel wat medebloggers over het YNAB princiep en dat je dan binnen onafzienbare tijd een reserve opbouwt van een volledig maandloon. Ik moet daar eens heel erg mee lachen. Want als je dat kan, dan heb je eigenlijk dat budget niet nodig. Enfin ge begrijpt mij wel. Ik kom op het einde van de maand nét toe. Foliekes zijn niet mogelijk. Ik zou niet weten waarop ik nog zo kan bezuinigen dat ik pak binnen het jaar een volledig maandloon over heb. Echt niet.

En dan kijk je naar het nieuws en heeft één of andere minister beslist dat wij met z’n allen een grove rekenfout van één of andere vroegere minister mogen rechtzetten en er een kadootje bij onze energiefactuur komt. Het is heel simpel mevrouw Turtelboom, ik héb dat geld niet. Ik stel voor dat u eens een half jaar probeert te overleven met mijn inkomen, in mijn  gezinssituatie. Ik weet wie er een prijs voor goed management gaat krijgen.

I do not have a budget. Punt.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op YNAB? IDNHAB!

  1. tanneke72 zegt:

    Herkenbaar. De enige reden dat ik niet helemaal panikeer is dat ik over 7 jaar toch het huis heb afbetaald. Tegen dat de kinderen 13 jaar zijn. Een hele geruststelling. Mijn kinderen gaan later geen zak geld meekrijgen, alleen een zak liefde 😉
    Laatste tijd is het hier ook elke maand rekenen en tellen. We zijn deze maand halfweg en buiten bepaalde vaste kosten die ik al heb ingecalculeerd blijft er voor drie mensen nog 250 euro over. Benzine en eten, dat is zowat het enige wat nog zal kunnen. Tandartsbezoek voor mezelf heb ik al paar maand uitgesteld. Maar nu heb ik al twee weken pijn… dus ja, woensdag mindert die 250 ook nog eens daarmee. Dochter heeft nochthans dringend kleren nodig. Vanaf nu tot einde maand is het eigenlijk hopen dat we niet teveel meer langs dokter en apotheek kunnen. En voor de rest thuisblijven.
    En te weten dat ik eigenlijk zelfs nog een respectabel loon heb. Maar wel ook maar 1 loon in ons gezin.

  2. Heel herkenbaar. Ik word altijd wat kregelig als ik stukjes lees over YNAB, omdat ik hier al op alles bespaar. Nu, de achttiende van de maand, staat er nog 20 euro op mijn rekening. Ik moet nog een mijn energiefactuur betalen. Ik trek me dit al minder aan dan vroeger toen ik er blind van in paniek geraakte. Heb intussen ook een bijberoep, maar merk dat dat ook een aanslag is op mijn energie en de tijd die ik met mijn kinderen kan doorbrengen in relaxte status.

  3. Ik beken dat ik inderdaad in een enorme luxepositie zit van 2 verdieners, totaal niet te vergelijken met 1-oudergezinnen die ook niet kunnen rekenen op enige vorm van tegmoetkoming in gelijk welke vorm,….dus ik buig mijn hoofd met veel respect, want ik heb het slechts een kleine 2 jaar alleen moeten doen,……peanuts dus!

  4. Pingback: Over zorg en materie | En ze leefden nog groen en gelukkig

  5. lilithtftc zegt:

    Ai, ik voel me een beetje aangesproken. Omdat ik waarschijnlijk diegene ben waarover je het hebt, diegene waarmee je moet lachen omdat ze het zo makkelijk heeft.

    Ik ben opgegroeid in een situatie als die waarin jij volgens mij nu zit, en wil gewoon even meegeven dat ik het niet vanzelfsprekend vind, dat ik het nu beter heb. Ik weet heel goed hoeveel stress er bij geldzorgen komen kijken, zal nooit vergeten hoe angstig geld en vooral geldgebrek mij als kind maakte. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat ook mensen die het moeilijk hebben baat kunnen hebben bij budgetteren, maar misschien komt dat op dit moment op jou over als kritiek van iemand die niet weet waarover ze het heeft. Dat vind ik dan weer jammer, dat was zeker niet mijn bedoeling. Ik wens je snel wat licht in de financiële duisternis en wat extra ademruimte, in elk geval, ik weet echt hoe kostbaar die is.

    • birgit189 zegt:

      oei oei ik heb het echt niet als kritiek bedoeld zenne, en ik zie ook wel het princiep erachter hé, ik pas het zelfs al jaren zelf toe. Alleen dat deel van: als je het zo doet dan hou je over… dat gaat hier echt echt niet zonder op echte basisdinges te bezuinigen (mijn auto wegdoen bv dat zou ik nog kunnen doen), echt totaal niet meer op vakantie gaan (nu lukt dat nog net maar met een strict budget en met de hulp van vrienden waar we bijna gratis een appartement aan zee van mogen gebruiken bv..). Net omdat het tijdens het jaar hier al constant zeggen is ad kindjes ‘neen dat kost te veel geld’ wil ik hen die 2 korte vakanties per jaar ook niet ontzeggen. Het is alleen: als ik zonder loon val om één of andere reden dan is het om zeep hé. Volledig. In een gezin waar 2 inkomens zijn zal er ook eens gevloekt worden, ik ben mij daar van bewust maar bij mij is het direct finit en over en out. En dat maakt van mij een heel kwetsbaar wezen. Enfin, wat verduidelijking dus :-), was zéker geen zware kritiek en al zéker niet naar jou, ik ben zware fan van je schrijfsels 😉

Geef een reactie

