#boostyourpositivity gezonde lunch

Ik was vroeger (tot een dik jaar geleden zo ongeveer) van het type dat onder de middag op kantoor vlug naar de overkant van de straat holde, in de broodjeszaak een lekker vettig broodje haalde en dat opat achter mijn pc, terwijl ik werkte of nieuwssites las of sociale media terroriseerde met mijn ongevraagde mening. (haha ken uzelf).

Vooral geen tijd verspillen aan eten klaarmaken en eten opeten. En zeker geen pauze nemen om bewust te eten.

Toen besloten we op kantoor dat samen lunchen in plaats van elk apart achter ons buro, misschien toch net iets gezelliger was. Sindsdien pauzeren we elke werkdag een klein half uurtje om samen te lunchen en bij te praten over ons gezin, onze hobby’s etc. Dat was al 1 stap in de gezonde richting.

Kort na de winter sleepte ik veel te veel wintervet mee en begon ik stelselmatig de broodjes te vervangen door andere dingen. Een restje avondeten, een slaatje of vers gemaakte soep. Nu, zoveel maand later, ben ik een fervente soep eter geworden. Pas op: ik ben een moeilijke soepmadam. Want ik eet géén soep ‘met brokskes’. Ook niet als dat 1 vergeten worteltje is dat ontsnapte aan de mixer. IEW. No can do. (ik eet wel ballekes en croutons of wat dacht u haha)

Ik heb zo mijn favoriete soepen.

Nog altijd op nummer 1: de geweldige tomatensoep met ballekes die mijn mama maakt. Al ettelijke keren proberen namaken maar het lukt me maar niet om ze net hetzelfde te krijgen. De mama-touch krijg ik er maar niet in. Dat gaat dus één van die dingen zijn om (binnen hopelijk nog veeeeeel jaren) over te mijmeren en te zeggen; weet je nog die tomatensoep van mama….

Op 2: spinnensoep. Zonder spinnen dan voor mij. Pompoensoep dus met balletjes van kippengehakt met spaghettislierten door. De absolute favoriet van de kindjes hier ten huize en het is momenteel het seizoen dus minstens 1 keer in de week komt er hier spinnensoep op tafel.

Op 3: de witloofsoep van Meus maar dan mijn eigen versie. U wil een recept? U krijgt er eentje!

nodig (voor 4 personen ongeveer)

2 middelgrote ajuinen, 1 grote aardappel, 6 stronkjes witloof, 1.5 liter kippenbouillon, currypoeder, (soja)boter

bereiding:

stoof de fijngesneden ajuin aan in wat boter, zorg ervoor dat de uit niet te veel verkleurt. Als de ui glazig is, doe er de zeer fijngesneden en geschilde aardappel in. Blijven opletten dat er geen verkleuring is.

Terwijl dit stooft kan je de witloofstronkjes kuisen en in fijne reepjes snijden. Doe dit bovenop het stoofsel van ui en aardappel en roer goed om. Giet nu de 1.5 liter kippenbouillon (verse op voorhand gemaakt of 2 bouillonblokjes in 1.5 liter water laten oplossen) bovenop dit mengsel en laat 30 à 40 minuten op een zacht vuurtje pruttelen.

Haal de mixer erdoor en blijf mixen zodat er zeker geen kleine deeltjes achterblijven en je een romige soep krijgt. Vlak voordat je ze opdient kan je er wat currypoeder doorroeren of room aan toevoegen maar ook zonder is ze bijzonder lekker.

Smakelijk!

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op #boostyourpositivity gezonde lunch

  1. Het heeft ook een tijdje geduurd want een broodje halen of uit luchen gaan is een stuk makkelijker, maar nu maken we elke dag of toch bijna elke dag een gezonde lunch, aanrader die soep trouwens ook 🙂

Geef een reactie

