Toen werd ze 7

Gisteren bekeek ik een BBC reportage die al lang in m’n feeder klaarstond. A world without Down’s Syndrome. Ze duurt een klein uurtje maar echt de moeite waard om eens te bekijken! https://www.youtube.com/watch?v=x16wGajCHIw&feature=share

Aangrijpend, vooral het deel waarin een mama getuigt over de eerste momenten na het ‘weten’. Ze zegt daar iets van ‘I wish I could go back to that day, knowing what I know now and enjoy every moment of it instead of crying the whole day’. Zeer zeer herkenbaar.

Het was geen toeval dat ik ze gisteren bekeek, gisteren vierde mijn kleine extra chromosoom haar zevende verjaardag! En zoals elke mama, ben ik ook op elke verjaardag een beetje emo. Terugdenkend aan het moment dat ze haar in mijn armen legden, aan dat fantastische eerste uur toen mijn hele wereld roze zag en het plaatje volledig klopte. Maar ook aan dat vreselijke moment toen een kinderarts met zeer slechte ‘bedside manners’ me overviel met het nieuws dat Maren meer dan waarschijnlijk het syndroom van Down had. ‘we gaan dan een bloedafname doen om het te bevestigen’. Meer kwam er niet. Puur. Medische. Feiten. Gelukkig was ik ook omringd door een goeie vriendin en een vroedvrouw met empathie. En later, op de kamer, door mijn fantastische gynaecoloog. Maar mijn wereld zag toen eventjes inktzwart.

7 jaar later kan ik zeggen dat ik me toen jammerlijk vergist heb. Mijn wereld ziet er nu niet alleen roze uit maar ook oranje, rood, geel én met veel glinsters. Elke dag lijkt een fantastisch avontuur met de kleine grote meid. Elke dag doet ze me lachen, elke dag verrast ze me weer met iets wat ze de dag ervoor precies nog niet kon of deed. Als we ’s avonds voorlezen en ze wil zelf eerst alle letters lezen die ze al kent, als ze naast me komt staan terwijl ik de krant lees en ‘dat is een 8 hé mama!’ roept dan blink ik van trots.

En ja, er zijn best ook moeilijke momenten. Toen de volledige klas enkele weken geleden voor de eerste keer zélf de agenda mocht invullen en dat bij Maren nog niet lukte heb ik best een paar tranen weggepinkt. Elke keer ik terug pamperbroekjes ga kopen zucht ik eens diep.. Als er weer eens een brief in de bus zit met paperassen die moeten ingevuld worden dan zakt de moed me soms in de schoenen.

Maar op het einde van de rit, als ik terugkijk op de afgelopen 7 jaar… dan durf ik met de hand op mijn hart zeggen dat de moeilijke momenten zwaar overklast worden door alle fijne, gekke, zotte, fantastische, mooie, leuke uren, dagen, weken… Maren is een fantastisch mooi persoontje, ééntje die feilloos aanvoelt hoe je je voelt en daarnaar handelt. Ze maakt je aan het lachen als je een mindere dag hebt, ze geeft knuffels als je dat nodig hebt, ze haalt de lont uit het vuur als ze aanvoelt dat dat nodig is, ze is de beste psycholoog-aan-huis die een mens zich maar kan wensen.

Ik ben zo trots dat ik haar mama ben. Op naar de volgende 7 vette jaren!

 

dsc05303

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op Toen werd ze 7

  1. Eilish zegt:

    Wat mooi. Birgit!
    Proficiat allebei.

  2. Hadewich zegt:

    Zo mooi geschreven, birgit!!
    Tranen springen in mijn ogen bij het lezen van je blog.
    Zeer herkenbaar;-) met ook een hier een gustenventje met een extra chromosoom.

  3. Marjolein zegt:

    Prachtig Birgit zoals altijd … Heel herkenbaar ook xxxxx

  4. evavertelt zegt:

    Wat een prachtige ode aan je dochter 💖

  5. Marieke zegt:

    Het is zoals ze zeggen in de bbc docu: I expected tragedy, but got comedy instead….

  6. Sabrina zegt:

    Mooi! Proficiat aan de knappe, grote dochter én de mama 🙂

  7. jessieclaes zegt:

    Prachtig! Om super trots op te zijn!!! Hoera voor jullie allen!!!!!

Geef een reactie

