5:2 vallen en opstaan

Wat vooraf ging: ik begon te starttorunnen en moest helaas na een paar maand de handdoek in de ring gooien. Een oude rugblessure die niet compatibel is met intensief lopen. Dus eens ik stukken van 10 minuten moest beginnen lopen zei de rug: nothankyou. Waarop ik een beetje teleurgesteld dan maar in de zetel ging hangen met zakken chips. Waarop de weegschaal begon te kreunen.

En toen verzeilde ik in een facebookgroepje met allemaal dames die samen het 5:2 principe inzake eten proberen volgen. Kort: je eet 5 dagen per week wat je wil (min of meer zonder heel zwaar te gaan overdrijven natuurlijk) en 2 dagen eet je max. 500 kcal. En dat het werkt kan je  onder andere lezen bij Sofie, Kelly & Lien. O ja en ook hier.

Werkt het ook voor mij? Ik ben nu denk ik een goeie 6/7 weken bezig en we kunnen zeggen dat er een kleine 2 kg af is en ook blijft. Ik heb denk ik het minste resultaat van allemaal mààr dat heeft alles te maken met het feit dat ik voor de rest zetelhang en dus niet daarnaast ook nog ga sporten. (Daar gaan we deze week verandering in brengen want morgen ga ik me terug inschrijven in een fitnesscentrum.) En ook met het feit dat ik best al wat weken 6:1 gedaan heb ipv 5:2 (oops)

Is het een moeilijke levenswijze? Goh het is wat wennen en vooral uitzoeken wat voor jou werkt en wat niet. Wat werkt voor mij:

  • niks eten of drinken tot de middag. van zodra er ièts in mijn maag zit (water/thee…) is het om zeep.
  • op de middag een tas soep eten (ongebonden soep!) met 2 craqottes
  • 1 appel in de namiddag eten
  • gewoon avondeten maar 1 bord (dus niet bijscheppen) en geen aardappelen/rijst/pasta dan best nemen. Gewoon veel groentjes en vlees/vis/gevogelte
  • rond 20.00 uur een mager yoghurtje eten (let wel op de kcal want de ene magere yoghurt is de andere niet…)
  • tussendoor veel water/thee drinken. En als ik echt voel dat ik het niet ga halen durf ik al s een icetea zero drinken.

Wat helpt:

Je kan je dagen zelf kiezen. Op thuiswerkdagen vasten vind ik zeer lastig. De verleiding is groter natuurlijk met al dat eten in huis maar ook je hebt geen afleiding van collega’s etc. Vastendagen thuis zijn nog niet echt succesvol gebleken. Dus vast ik op dagen dat ik omringd ben door mensen.

Maandag vastendag begint al een goeie gewoonte te worden. Na het weekend waarin er meestal toch eens gesnoept of wat meer gegeten of zo wordt is een vastendag eigenlijk al ‘welkom’.

De weegschaal, hoe miniem ook permanent naar beneden zien gaan.

Als u het een poging zou willen geven: de eerste vastendag is de lastigste! Daarna wordt het ‘leuk’! Succes!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op 5:2 vallen en opstaan

  1. misssexandthecity zegt:

    Het wordt een hype 🙂 :-), wel ik weet niet of ik het zou kunnen.

  2. Lottesanekdotes zegt:

    Ik ben er nu een week mee bezig (vorige week donderdag begonnen) en zit ondertussen al aan mijn derde vastendag. Het was niet de bedoeling om 4:3 te doen ipv 5:2, maar omdat het bij mij vrij gemakkelijk gaat, dacht ik ‘waarom niet eens proberen’?. Ik probeer ook niets te eten tot de middag, maar niets drinken, dat lukt mij niet. Ik drink al bijna een liter water voor het 12u is 🙂

  3. Marjan Wens zegt:

    Kan je misschien een voorbeeld geven van wat je zoals eet op een vastendag? Ik ga er vandaar aan starten en morgen mijn eerste vastendag.

    • birgit189 zegt:

      ik eet zo lang mogelijk niks dus en ’s avonds eet ik meestal gewoon mee met de keuken maar dan zonder de aardappelen/rijst/pasta… Als ik toch iets speciaals klaarmaak voor mezelf dan is het: wat kipreepjes wokken + zak wokgroentjes (opletten welke je koopt want bij de ene zijn er meer kcal dan de andere..) + noedels + beetje saus. Dat is een maaltijd van ongeveer 400 kcal heb ik uitgerekend (maar dan mag je dus de rest vd dag nauwelijks iets eten..)

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.