namen noemen

Ik heb écht maar écht heel goed nagedacht over de voornamen van mijn kinderen. Het moesten namen zijn die mooi zijn voor een kind maar ook voor een volwassene, ze mochten niet te lang maar ook niet te kort zijn, ze moesten een mooie betekenis hebben én ze mochten vooral niet in de top 100 van populaire namen staan. En ze moesten meer dan 1 naam hebben. En ik wou op de één of andere manier mijn grootouders erbij betrekken.

Bij Tiemen duurde het redelijk lang, vooral omdat ik toen niet wist of ik een zoon of een dochter zou krijgen en ik dus voor beide een naam zocht. Een meisjesnaam was die keer héél vlug beslist want al sinds jaar en dag stond Romy in mijn hersenpan gegrifd als dochternaam. Een jongensnaam was iets moeilijker. Tot ik, 6 maand zwanger zijnde, een uitnodiging kreeg voor een congres in Nederland en de ondertekenaar ene Tiemen was. Mijn interesse was meteen gewekt. De naam beantwoordde aan zowat al mijn eisen en toen ik ging opzoeken wat de betekenis was, bleek er geen twijfel meer mogelijk: man van het volk. Als donorkind kan dat tellen. Tiemen kreeg ook nog eens de namen van mijn beide opa’s mee maar dan een beetje een moderne variant ervan: Jozef werd Josse en Wilhelm werd Willem. Tiemen Josse Willem dus.

Maren was een wat gemakkelijker verhaal. Want naast Romy, was er natuurlijk ook een lijst met nog andere mooie meisjesnamen, verzameld uit gesprekken met vriendinnen, ergens gelezen of gezien. Maren was de stevige nummer 2 op die lijst dus. Want Maren betekent Ster van de zee en laat de zee nu mijn favoriete vluchtplek zijn als er nood is aan energie bijtanken, aan uitrusten, aan gedachten verzetten.

Toen ik dus zwanger bleek van een dochter had die ook meteen een naam. Waarom geen Romy hoor ik u vragen? Tja ik kan daar geen rationele uitleg voor geven. Gewoon dat was voor de eerste en ze was niet de eerste. Het voelde niet juist. Net als haar broer, kreeg Miss Maren ook de namen van mijn beide grootmoeders mee: Martha werd Marthe en Helena werd Heleen. Maren Marthe Heleen.

Waarom vertel ik dat nu. Awel… vorige week moest Tiemen voor een opdracht in de klas de betekenis van zijn naam weten. En vermits hij drie namen heeft zochten we ineens de betekenis van alle drie de namen op: Tiemen = man van het volk,  Josse = meester en Willem = beschermer. Mijn kleine man blonk want het zijn echt mooie betekenissen en ook heel erg Tiemen toch… Hij verwoordde het zelf heel mooi: “ha ja mama want ik ben de meester en de beschermer van Maren hé! Ik leer haar alles en ik zorg voor haar!”

Ik zocht voor de leute ook de betekenis op van Maren haar namen. Maren = ster van de zee, Marthe = de dappere, kleine krijgshaftige en Heleen = de stralende, lichtgevende. Mooi, toch? En ook zo van toepassing.

ik heb goed gekozen! En u, heeft u er ook zo over nagedacht en bij betekenissen stilgestaan? Ik hoor het graag in de comments!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op namen noemen

  1. Freya zegt:

    Ooit ben ik toevallig op jouw site beland en blijven hangen want ons zoontje is ook een Tiemen! Op mijn lijstje stond Siemen, bij mijn man Timon en toen lazen we toevallig in een voornamenboek Tiemen met de betekenis en waren we allebei ‘verkocht’. 🙂

  2. Hier hebben we er wel naar gekeken. Niet zo zeer dat we een speciale betekenis in gedachten hadden, we wilden vooral zeker zijn dat er geen negatieve bijklank aan vast hing. Roeland = beroemd in het land. Virginie = puur. Elizabeth = gewijd aan god. Willem-Frederick = Beschermer en machtige heerser.

  3. misssexandthecity zegt:

    Ik koos Mateo heel bewust, 16j geleden een speciale naam, nu hoor je hem al redelijk veel, wat ik jammer vind,….hij betekent “cadeau” en dat is hij absoluut,……

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.